Annons:
Etikettövrigt
Läst 1661 ggr
Greigh
2013-03-09 13:32

Moral-paniken

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Studio S var ett debatt-program i stil med nutidens "SVT Debatt" där det diskuterades om dagliga samhällsproblem. Den 2:a December år 1980 sände Sveriges Television med Studio S, ett program angående skräckfilmer och videovåld. Avsnittet gick under titel "Vem behöver video" och inleddes med frågeställningen: "Ska elvaåringar få se sadistiska våldsfilmer på video?". Programledaren demonstrerade därefter några exempel på våldsamma videofilmer, däribland Motorsågsmassakern, för att sedan kräva utbildningsministern Jan-Erik Wikström på svar om när man kunde stoppa video "genom en grundlagsändring".

Det var tal om att videovåldet var den naturliga orsaken till mer öppet våld på gator och det påstods att folk blev psykiskt sjuka av att titta på tortyr och skräckfilmer. Det blev ett ramaskri bland föräldrar och en moral-panik bredde ut sig runt hela Sverige. Föräldrarna ville totalförbjuda skräckfilmer och främst ville de stoppa möjligheten att elvaåringar fick hyra skräckfilmer på egen hand.

Statens biografbyrå var ett filmcensurorgan som i Sverige instiftades år 1911 och lades ner 100 år efter. Byråns syfte var till en början att klippa bort de delar i en film som ansågs vara obehagliga och moraliskt stötande. Efter 1996 rådde ett principbeslut att inte längre klippa bort scener eller förbjuda filmer. Och detta kom i samband med den svenska splatter-filmen "Evil ED" som lättsamt drev och gjorde narr av Statens Biografbyrå. Personen som fick biografbyrån att lätta på trycket var regissören och skådespelaren "Sven-Erik Olsson" och tack vare honom fick Sverige filmer som MotorsågsmassakernEvil Dead, Bad Taste och Brain Dead helt frisläppta från censuren. Tricket var att i stället bestämma åldersgränserna för film.

2009 föreslogs det att vuxencensuren skulle avskaffas, med innebörden att filmer som distributören väljer att inte låta granska blir tillåtna och automatiskt får åldersgränsen 15 år. Om distributören vill ha en lägre åldersgräns måste filmen dock granskas, föreslog utredningen. Men den 2 december 2010 beslutade riksdagen att avskaffa filmcensuren helt och hållet från och med den 1 januari 2011 och från den dagen avvecklades Statens biografbyrå.

Men detta har dock inte stoppat butiker och banker ifrån att vägra sälja vissa filmer. Förra året råkade Roland Hånell från tidigare "Skräckfilmsbutiken.se" ut för en banktwist med Visa/Mastercard som vägrade att samarbeta med hans filmbutik så länge han valde att sälja en viss form av skräckfilm. Den heta moral-paniken bröt ut ytterligare en gång, men Roland hade folket med sig på sin sida och denna gången lyckades vi få Visa/Mastercard att backa.

Vad anser du om filmcensur? Är det bra eller dåligt? Och på tal om moral-panik, blir man mer eller mindre dum i huvudet av att titta på våldsfilmer?

Debattera gärna här nedanför:

Annons:
Sigrun
2013-03-13 21:14
#1

Jag som har en 7-årig dotter tycker ju endå att just åldersgränserna är bra endå, de är ju för att skydda barnen, barn kan bli väldigt rädda för skräckfilmer så det bör dem inte titta på!

Jag tittar själv på skräckfilmer så är inte anti på något sett, men är ju en intressant frågeställning du gör, jag tycker dock censur är fel, för en film tappar ju endå handling om man klipper bort delar, som tex bambi, när man bara fick höra skotten och sedan var bambi med sin pappa, och jag anser inte att det ska vara censur, utan då får man väl bara höja åldersgränsen!

Greigh
2013-03-13 21:35
#2

#1
Åldersgränsen är naturligtvis ett jätte bra alternativ. Själv började jag att titta på skräckfilmer när jag var 4 år och jag minns det som väldigt obehagligt. Men efter att min farsa satt bredvid och förklarade det ena och det andra om att en film bara är en film och att det jag ser bara är dockor och ketchup, så fick jag en helt annan uppfattning om skräckfilmer och filmer rent allmänt. Detta förstörde dock inte min syn på film, snarare tvärtom. Med dom orden så uppskattade jag filmer på ett annat sätt som jag aldrig tror att jag skulle göra annars :)

Om en förälder finns med i bakgrunden och kan diskutera så tror jag absolut inte att det påverkar barn negativt.

Sigrun
2013-03-14 00:24
#3

Jo det är klart gör man som du säger så skulle det nog funka, beror nog på barnets mognad med dock, endel är ju kännsligare än andra. :)

Men absolut så är det ju bra att disskutera det man just sett, jag låter ju min dotter spela spel och så, hon vet absolut att de sakerna man gör i spel gör man ju inte i verkligheten så att säga, det är ju det som är viktigast att de får veta att det inte är på riktigt så att säga, samt att man kollar ju på tex. skräck just för att bli lite rädd.

Jag började kolla skräck när jag var 14 så hehe inte helt enligt de där åldersgränserna :P Var fredagen den 13:e filmerna, älskar dem! :D dem är inte så läskiga satt mest och skrattade med min kusin när vi kollade :P

Upp till toppen
Annons: