Annons:
Etikettfilmrecensioner
Läst 949 ggr
Greigh
4/28/13, 4:44 PM

(R) - Le Nécrophile (2004)

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Le Nécrophile är en fransk kortfilm från 2004 av regissören Philippe Barassat och baseras smått på boken The Necrophiliac, skriven av författarinna Gabrielle Wittkop år 1972.

Jag fann den här filmen när jag sökte efter udda och okända filmtitlar. Tyvärr har jag inte hittat att köpa den någonstans, så jag tog den smärtsamma vägen och tittade på en streamad piratkopia på internet - vilket jag gör väldigt sällan annars. Jag måste tillägga att jag inte är en lingvist och kan inte tolka det franska språket. Filmen har inte någon översättning, varken på svenska eller engelska. Denna översyn baseras enbart utav vad jag har sett via bilder.

Filmen handlar om ensamvargen M. Montaldo. Självupptagna i en dyster och mörk lägenhet, fyller han sina dagar genom att äta kackerlackor och hans enda fritidsaktivitet är att samla på lik och tillfredsställa hans sexuella avvikelser. En dag går Montaldos närmaste släktingar bort, och hans uppgift blir att ta hand om sin kusin - En liten flicka, som ganska omgående får reda på hans hemlighet.

Nekrofili och pedofili är ett mycket känsligt ämne. Filmen innehåller en del av båda termerna, men ger inte en fullständig bild av prestandan. Den handlar lite mer av en känsla av skuld och ånger som långsamt kryper upp mot slutet. Du ser bara en början på något som kunde ha varit en stilistisk porrfilm.

Le Nécrophile känns som en vuxen version av Tim Burtons ungdoms filmer, lite som en gotisk saga för oss äldre. Den är vackert utformad med en dyster gradient och en enkel policy.

Jag fick en riktig mindfuck-upplevelse när jag såg hur de hade lekt med kontrasterna i den här filmen. De kombinerar den klassiska 1800-tals miljön med det moderna årtusendet. Kontrasten kopplades aldrig i mitt huvud och jag började smått nog att skratta. Bland hästdragna vagnar och fordon, från varje gata så förstärker det den surrealistiska känslan i stil med Salvador Dalís tidigare verk.

Filmen saknar realism och dialogerna består inte av mänskliga röster, de har istället lagt till några omotiverade synth-ljud till språket. Ibland är det bara för mycket, men i början är det riktigt roligt och innovativt. 

Sammantaget är filmen väldigt söt, läskig, obehaglig och rolig på samma gång. Den väcker mycket starka känslor, trots den korta gångtiden. Får jag chansen att lägga händerna på en riktig kopia av denna filmen så hade jag definitivt inte tackat nej. Le Nécrophile är en kortfilm som borde befinna sig i varje trogna filmsamling.

Annons:
Fanatisk Film
5/16/13, 1:08 AM
#1

Det här är ju visserligen ett skräckfilmsforum men jag måste bara få tipsa om boken som denna bygger på. Den är verkligen något alldeles extra. Nekrofili, men inte som något chockerande. Den är istället vackert skriven. Jag tror bäst jag kan beskriva den genom min recension av den. Hoppas det är ok att länka.

http://bedarandebocker.blogspot.se/2013/02/gabrielle-wittkop-nekrofilen.html

Upp till toppen
Annons: