Läst 687 ggr
4/29/13, 10:09 AM

(R) - Melancholia (2011)

Det har blivit en trend för mig att följa alla Triers kommande filmer och jag gillar att kalla Von Trier för independentfilmens mainstream-regissör. I olika kulturella sammanhang, befinner sig von Trier i toppen av listorna och rekommenderas starkt. Detta är definitivt ingen renodlad skräckfilm, snarare en drama som kan knytas samman med en mycket obehaglig upplevelse. Armageddon has rised!

Intet ont anande Justine och Michael är gifta och en storslagen fest  hålls i Justine's halvsyster Claire och hennes rika make Johns enorma hus på landet där de inte har sparat för något att ställa ut med påkostnaden av bröllopsfesten. Men eftersom Melancholia närmar sig Jorden så upphävs flera av den okända planetens normala fysiska lagar. Med vördnad ser familjen när den enorma planeten sväva förbi deras egen planet, men bara för att lära sig att Melancholia vänder och kommer tillbaka - denna gång med en kurs rakt mot Jorden.

Melancholia berättar om två världar i två olika delar. Den första parten handlar om den mänskliga komedin i Justines bröllopsfest, och i den andra delen får vi följa hennes syster Claires växande rädsla om den besökande planeten, medan Justine själv blir mer mogen och säker på sig själv. I själva verket representerar båda delarna den mänskliga medvetenheten, likt en Bergman-liknande närvaro som taget ur "Det sjunde inseglet".

Ingen scen i filmen kan matcha den exotiska skogsscen där Justine, naken och perfekt i formen, badar i ljuset av den nya planeten, som erbjuder en både romantisk och okända kraft. Kanske scenen kristalliserar filmens dualitet: sensuellt liv kontrar förestående död. Von Trier har en affinitet för abstrakt och symboliskt konst och i Melancholia representerar han en bristfällighet i mänskligheten och en extra allegori med lite hopp om dess katastrof. Vare sig det handlar om familjen eller det kosmiska, så är det oundvikligt att jämföra det större sammanhanget med ett likgiltigt universum och en mentalt utmanade mänsklighet.

Kirsten Dunst är som som skapt för sin roll som Justine. När jag var liten och upptäckte Kirsten som Claudia i "Interview with the Vampire" så insåg jag vilken fantastisk skådespelerska hon skulle bli i vuxen ålder. Tyvärr förstörde hon mycket av framgången av missbruk och depression, men det skulle framställas till något positivt när Lars von Trier valde henne till stjärnan i Melancholia. Hon bär automatiskt på den melankoliska personlighetsstörningen och hon besitter också det perfekta utseendet framför det största djup av Melancholia. Kirstens roll är mycket känslig, upprorisk och hon är trött på den mänskliga arten på den här planeten. Hon var gjord för att spela galen och det verkade till slut som att hon var den som verkligen hade en fullständig förståelse till rollen.

Denna film påminner mig en hel del av Ingmar Bergmans "Viskningar och rop" eller Andrey Tarkovskiy s "Stalker" som utnyttjar samma teknik. Jag tycker också om att Lars har valt att blanda aktörer från olika länder runt om i världen. Här hittar vi kända skådespelare från USA, Storbritannien, Danmark och Sverige. Det bygger upp en utmanande twist som exponerar oss tittare med en liten förvirring. Vissa scener är också inspelad på Tjolöholms-slott, som bara ligger två mil från där jag bor, så det var otroligt intressant att skåda dessa sekvenser. Wagners musik gör resten av filmen, jag älskar upptakten till Tristan och Isolde som ger det bästa möjliga visuella utseende till melankoli, och i sin tur förstärks därför filmen av den musikaliska uppbyggnaden.

En av de starkaste scenerna i filmen är när Justine och Claires mamma besöker bröllopet och göra allt för att visa sin avsky till relationer och äktenskap, något som tydligt förstör hela atmosfären på bröllopet och det är början på något som kommer att leda till något mer deprimerat och urartat. Jag vill nu försöka undvika att avslöja för mycket av denna fantastiska film och låta dig se resten av uppbyggnaden.

Liksom Lars tidigare film "Antichrist" så känner man en hopplös depression rakt igenom hela filmen. Redan i den första delen av filmen kommer du att känna klumpen i bröstet och du är klart medveten om resan du utsätter dig för. Ritning från djupet av min egna erfarenhet med depression, så är denna film rik med detaljer och skärpa. Efter att ha sett och faktiskt absorberat filmen, så tycker jag fortfarande att det är fascinerande och intressant hur Von Trier har lyckats kondensera alla aspekter av en bruten själ i två timmar av filmkonst. Jag kan inte låta bli att tänka att en stor del av mig själv befinner sig inom varje scen med Justine.

Jag skulle inte säga att detta är Von Triers bästa film rent allmänhet, men den har något unikt som jag gillar. Även om filmen är långsam och ibland outhärdligt smärtsam, så vill jag inte släppa blicken från filmen. Den fångar ens intresse från början till slut och ibland tappar man andan. Melancholia är mycket effektiv på många sätt och rekommenderas om du gillar tunga dramatiska filmer som bär på sin egen filosofi om det sista dygnet på vår planet.