Läst 3736 ggr
5/8/13, 4:47 PM

(R) - A Serbian Film (2010)

A Serbian Film har varit ett hett ämne i skräckvärlden under de senaste åren, och därför kände jag för att göra en recension om denna titel. Den allra första gången jag såg A Serbian Film var i november månad 2010. Det var när screenern hade släppts för laglig nedladdning på Internet. Jag hade mycket höga förväntningar på denna filmen från vad jag hade läst, sett och hört av andra översiktliga sidor. Men uppenbarelser kan ibland ha sina negativa sidor, men jag skulle bara ha sett den här filmen, om jag så skulle bli besviken eller inte.

I inledningen till filmen ser vi en pojke som lyckats hitta sin fars gamla inspelningar av pornografiskt material. Han är inte särskilt intresserad, och han har inte riktigt förstått vad han egentligen tittar på. Pappan i det här fallet är Milos, huvudpersonen, kommer in i rummet under samma stund som hans son står och tittar på filmen. Milos tar situationen ganska enkelt och förklarar vikten till sin son om vad han just har sett. En teori uppstår kring blommor och bin och det är här filmen får sin start. Milos, som nyligen lämnade porrindustrin och satt sin familj i en finansiell kris, kommer nu att få ett konstigt samtal från det förflutna. Nu är hans liv åter på spel. Vukmir som vill hjälpa Milos att avancera, är en artist med en stor makaber smak som transporterar Milos till en mycket tuff match som kommer att leda till något fruktansvärt. Bakom detta experiment är något så mörkt att publiken kommer att hålla det i åtanke för all framtid. En historia om  världens värsta sexualbrott någonsin.

Detta är tillsammans med "The Human Centipede" 2010 mest omtalade film som har chockat och provocerat det största antalet människor i världen. Det faktum att den här filmen är så äcklig och våldsam, har jag viss förståelse till. Det är den första riktiga extrema film för vanlig mainstream-publiken och blev bland annat Storbritanniens mest kraftfulla censurerade film på över tjugo år.

A Serbian Film visar oss betraktare det verkliga Serbien. Tja, filmens handling har aldrig visats utspela sig på riktigt, men det finns många synpunkter från filmen, vilket vidgar det serbiska ryktet och att världen faktiskt är sjukare än du kanske tror. Med tanke på hur mycket kritik filmen fått så är det ytterligare ett bevis på att människor är rädda för att se verkligheten i ögonen.

Hur är min åsikt ställd till den här filmen då? För mig var detta ren vardagsmat. Historiskt sett är det en fruktansvärd händelse och naturligtvis kände jag en tydlig och obehaglig känsla i min kropp. Men jag tyckte faktiskt att det var ren besvikelse till film. Jag hade sett fram emot så mycket mer än vad filmen faktiskt erbjöd på. Visst, det fanns två helt oslagbara filmiska sekvenser som lätt fastnade i mitt huvud, men jag vill ha mer än så. Kalla mig galen, men jag letar efter den ultimata filmen och detta var inte ens i närheten av vad jag har sett på film tidigare.

Jag köpte faktiskt den svenska oklippta filmen för att se om det fungerade bättre den här gången. Och denna gången var faktiskt lite mer kraftfullt. Fråga mig inte varför, men jag lyckades få upp mina ögon på ett annat sätt än tidigare. Vad som imponerade på mig var den unika redigeringen och dess ljud / ljus-teknik. Det är en professionell gjord film - med tanke på att filmen bara kostade 60.000:- att tillverka. Vad jag dock saknade i den svenska versionen av A Serbian Film var att det inte fanns något extra material. Det skulle ha varit trevligt att se hur de organiserade tankarna och några skjutningar bakom kulisserna för att åtminstone få en inblick i hur de arbetade med filmen. Men det är bara att uppgradera till en mer kraftfull version av filmen lite senare.

Jag skulle inte säga att den här filmen är speciellt bra för underhållning, men dess budskap är av intresse för mig. Berättelsen känns levande, filmens karaktärer är unika, musikvalet är mycket bra och även dess teknik och dess omgivning och miljö gör en utmärkt matchning. Denna film är definitivt inte för alla. Det var många som tog illa vid olika festivaler och utställningar, och gick direkt med fysiska attacker mot manusförfattaren och regissören Srdjan Spasojevic.

Zadeira
5/8/13, 6:30 PM
#1

Nackdelen med att man är inbiten extremfilmstittare är att man låter sina förhoppningar bli väldigt höga pga folk som säger "sjukt äcklig","det värsta jag sett", "fruktansvärt hemsk och vidrig". Jag tittade tyckte att A Serbian film stundtals var rätt så tråkig till och med och har sett filmer som påverkat mig mycket mer. Men jag har också tappat väldigt mycket av min känsla för vad som är "för mycket".

Den hade sina ljusglimtar, och för att inte avslöja något går jag inte mer in på det mer än att säga att de scenerna jag gillade bäst pga våldsamheten, brutaliteten och det visuella är troligen de scener som de flesta som mest ser på mainstream-skräck tycker är "för mycket".

[Viiicksen]
5/8/13, 7:04 PM
#2

Jag har valt att inte ens titta på den efter allt som alla har sagt om den. Det verkar vara en väldigt smaklös film.

Calcifer
7/28/13, 8:55 PM
#3

Så himla onödig film. Känns som om skaparna suttit i ett rum och skrivit listor över alla äckliga saker de kunde tänka sig, för att sedan välja ut de tio bästa att ha med i filmen. Men sen "NEJ JAG VET, VI TAR MED ALLT!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!111111111111111

Den försökte alldeles för mycket. Blev bara störd, ful och tråkig. Blev inte rädd. Blev inte äcklad. Suckade och skrattade mest för den var så löjlig. Skräckfilmer som ska vara stötande är oftast inte det då de försöker för mycket och sabbar allt genom att överdriva så man blir alldeles matt i huvudet.

"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

[Tilde]
7/28/13, 9:11 PM
#4

Läste om handlingen på Wikipedia och den verkar ju helt störd… No offense, men jag förstår ärligt talat inte varför någon skulle vilja se på så extremt sjuka saker (även om det bara är film). o.O 🤮

7/29/13, 9:52 AM
#5

A Serbian Film är ju långt ifrån den sjukaste filmen som gjorts. Jag gillade den för att dom lyckades göra någonting snyggt av den med en sådan liten budget. Våldet symboliserar verklighetens Serbien och filmen är väldigt stark rent politiskt. Det är inte bara en provocerande extremfilm, det är också ett rop på hjälp till ett land som långsamt faller sönder.

Calcifer
7/29/13, 10:24 AM
#6

Jag tycker det finns bra mycket bättre sätt att ropa på hjälp.

Duvethon
7/30/13, 4:35 PM
#7

Jag har sett den och ångrar det lite. Handlingen tyckte jag var spännande, dock var den otroligt äcklig.

Perfection is achieved, not when there is nothing more to add, but when there is nothing left to take away.

nlinds
8/4/13, 1:45 PM
#8

Jag tyckte faktiskt inte den var så bra, Den hade kass handling som inte riktigt hängde ihop (?) MEN, jag mådde psykiskt dåligt i flera dagar efter att ha sett , tjejer, sin son, nyfödda bebisar blir torterade och våldtagna.

"After every storm, comes a rainbow" Regnbåge

Min blogg, titta gärna in ! http://www.nattstad.se/mikomi

[Devya]
8/11/13, 12:08 AM
#9

Jag har sett den och för mig var den svår att se på. Jag har verkligen sett på väldigt sjuka filmer och även läst en massa böcker som har varit väldigt oroväckande jobbiga (värre än någon film jag har sett), men den här filmen tog priset för min del. Human centipede är ju verkligen ingenting jämfört med den här filmen. Åtminstone kände jag så personligen.

Jag tror det är otroligt individuellt hur vi uppfattar saker och ting. Vi berörs på olika sätt beroende på vad vi har för bakgrund - erfarenheter och upplevelser av livet. Du kanske inte tyckte att den här var alls så farlig som den har målats upp att vara, men sen igen kanske du tycker att en annan film är värre som t.ex. jag inte upplever alls på samma sätt. Det är det fina med filmer, allt blir så subjektivt och vi berörs på olika sätt.

Det händer dock väldigt lite i filmen. Det fanns två scener som var väldigt jobbiga för mig att se på men det var allt. Men det behövdes inte så mycket mer än så för mig för att göra mig illamående.

Varför jag och även andra väljer att se sådana filmer? Nyfikenhet kanske? Jag tycker inte att de som väljer att se filmen ska målas upp till att vara konstiga på något sätt, vilket jag får små vibbar av från vissa här. Människan är av naturen nyfiken av sig. Ibland kan man få ångra sig för att man var nyfiken och ibland lönar det sig. Filmer är till för att ses på, men vissa filmer ska inte ses av alla förstås. Vi är alla så olika och det ska man ju komma ihåg och inte döma alltför snabbt bara för att någon är annorlunda och väljer att se på en film som du själv personligen aldrig skulle ens kunna tänka dig att se. :)

Persifone
9/5/13, 12:16 AM
#10