Läst 880 ggr
5/8/13, 8:05 PM

(R) - Murder-Set-Pieces (2004)

Mina senaste recensioner har hittills bestått av positiv kritik, så jag vänder nu på steken och går emot det negativa perspektivet där jag egentligen hör hemma. Jag älskar att såga filmer och Murder-Set-Pieces är en sådan film som förtjänar en sticksåg upp i ändtarms-kanalen.

När filmen hade släppts blev det plötsligt en ökänd film i den ledande mainstream-klassen. Folk trodde att de skulle få se en vanlig skräckfilm - men de hade aldrig någonsin sett något så här galet och våldsamt ur filmiskt perspektiv. I USA klippte de ned filmen med 23 minuter på grund av det våld som filmen bestod av. Det var också en av 2000-talets mest hatade filmer. Lyckligtvis köpte jag den oklippta versionen i hopp om något bra, men tyvärr ledde det till den precisa motsatsen av mina förhoppningar.

Vi kastas in i det depraverade livet hos en nazist som roar sig med att fotografera unga flickor i hans studio. Men när deras skönhet blir alltför stor, drabbas han av en okontrollerbar begäran att döda. Hans ilska och frustration resulterar i sadistisk våldtäkt, utdragen tortyr, pervers förnedring och mord. Han slutar inte förrän skriken tonar ut.

I samma ögonblick som jag läste om att Fred Vogel (August Underground) var make-up artist och Gunnar Hansen (The Texas Chainsaw Massacre) hade små roller i den här filmen, så hade jag lite hopp om något nytt och intressant. Men så var inte fallet, ganska fort föll mina tankar till 80-tals klassiskern "Maniac". Been there, done that, så att säga. Det enda som skiljer Murder-Set-Pieces från Maniac är våldet - det är mer vågat än tidigare. Men det känns inte äkta någonstans. Det var bara pest och pina att titta igenom denna filmen.

Huvudpersonen, spelad av Sven Garrett, var inte trovärdig i sina handlingar för fem öre. Han såg mer ut som en del av en brottning-arena än att delta i en extrem film. Bristen på coaching eller praxis, vilket är standard i lågbudget-filmer, var så självklar med Garrett. Till exempel var han helt övertygande som fotograf, men jag är säker på att han aldrig har hållit i en 35.mm kamera i handen innan de började med detta projektet. Han borde ha ägnat mer tid åt att forska kring sin roll, snarare än att lyfta skrot på gymmet. Sven Garretts psykos är allmänt förvirrande och liksom resten av filmen är den hopplöst rörig och dåligt skriven. Allt du behöver veta om denna film kan du läsa på omslaget, och att Sven är en impotent Neo-Nazi kannibal. Mer än så är inte viktigt att veta.

Jag är inte säker på vad denna recension kommer att ge mig, men filmen är fortfarande i alla aspekter en av de mest tråkiga, värdelösa och inkompetenta extrema filmer jag någonsin sett. Du som vågar motsätta mina åsikter och tycker att den här filmen förtjänar mer än orden i min recension, du har bara en bedrövligt dålig filmsmak - och jag som tycker att jag i allmänhet har en mycket dålig filmsmak. Nej, Murder-Set-Pieces är inte snygg, den är bara allmänt slarvig och överskattade!

Over and out!

Zadeira
5/8/13, 9:30 PM