Annons:
Etikettfilmrecensioner
Läst 1588 ggr
Greigh
2013-05-08 22:38

(R) - Marianne (2011)

Förra helgen var jag, som ni flesta vet, iväg på filmfestival och fick skåda en förhandsvisning av den svenska skräckfilmen Vittra. Detta visade sig förstås  vara en av de sämsta skräckfilmer i svensk historia, men med den bultande ilskan i skallen kom jag senare på tanken om att jag året dess för innan fick skåda en annan film som faktiskt var sämre än Vittra, och detta var Filip Tegsteds bottennapp till film "Marianne".

Denna översyn är baserad på min biografiska erfarenhet till filmen och jag har inte sett den igen efter det.

Efter att ha förlorat sin fru i en bilolycka, har Krister hamnat i det branta stupet med en upprorisk tonårsdotter och ett gråtande spädbarn. Skuld av ett tidigare dubbelliv har gett upphov till ett tillstånd som orsakar honom att vakna på natten, oförmögen att röra sig. Omgiven av mörker omfamnar han misstankar om att någon är med honom i rummet - en förförisk men farliga varelser som önskar honom illa.

Eftersom att jag praktiskt taget är erfaren med sömn-paralysering och har upplevt ett psykologiskt och undermedvetet möte med denna mara, så vet jag med all säkerhet hur det känns att stå öga mot öga med denna smärtsamma häxa. Det är verkligen obehagligt, det gör ont som fan och när du vaknar upp så har du krämpor i hela kroppen. Allt som du har upplevt i sömnen känns relativt verkligt och du ligger där i sängen och känner dig jävligt dumt. Den känslan existerade aldrig i Marianne och mötet med kvinnan i filmen kändes så gott som bortkastat. Det fanns ingenting som kunde mätas upp med känslan av ett möte med en mardröm. Jag tyckte faktiskt att den här filmen var långtråkig och uppriktigt sagt väldigt, väldigt onödig.

Filmen ser bra ut på papperet och hade kunnat fungera utmärkt som bokformat, men Marianne är som vilken svensk amatör-film som helst. Det räcker inte att ha med välkända aktörer för att tro sig vinna på det. Att välja Peter Stormare som en av aktörerna känns som ett billigt PR-trick för att locka till sig så många åskådare som helst. Tyvärr tror jag mer än hälften av åskådarna tyckte filmen var minst lika dålig som jag gjorde. Peter Stormare är inte en bra skådespelare och framför allt inte i en svensktalande film, han är bara en media-kåta skådespelare som absorberar i ca 1-2 minuter av varje storfilm som han är involverad i.

Vad som gjorde mig mest besviken var att filmen inte hade ett enda överraskande ögonblick, den var allmänt stel och saknade en fullständig känsla av attityd och stil. Filmen fungerar mer som ett familjedrama med några komiska inslag som du antagligen kommer att skratta åt. Men som en skräckfilm gör Marianne ett stort magplask i närmsta möjliga insjö.

Min största hyllning till filmen går dock till den norska musikkompositören Kim "Kid Arctica" som gjorde soundtracket till filmen. Den gav mig känslor kring band som Goblin och kompositören Fabio Frizzi och är faktiskt ett måste för att få filmen att bli någorlunda intressant. Och för att avsluta mina kritiska synpunkter om filmen så kan tillägga att omslagsbilden (vars text logo-typ är lånad från Dario Argento's film Phenomena) är mycket vackrare än filmen i sig.

Återigen är Marianne ännu en misslyckad skräckfilm från Sverige. Den tilltalade inte mig på något sätt. Jag hade hellre upplevt ytterligare ett undermedvetet möte med en mara för att återfå den sanna känslan av skräck.

Annons:
Badgertastic
2013-05-09 12:09
#1

För mig var Marianne en komedi. Så som du beskriver så fick dom inte alls med det där med Maran öht i hela filmen, väldigt ofokuserat på något som de skulle kunna lägga en hel del energi åt i filmen. I övrigt var den bara tragikrolig.

Omnia mea mecum portoDjävlas

Calcifer
2013-07-28 21:18
#2

Mardrömmar har jag tyvärr alldeles för mycket erfarenhet av, men den här filmen innehåll inga känslor jag förknippar med mardrömmar. Den var tråkig och jättedålig. En skamfläck, tyvärr.


"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

[pepparkatt]2
2013-07-29 14:33
#3

Trailern får mig inte att vilja se filmen heller faktiskt..

Upp till toppen
Annons: