Annons:
Etikettfilmrecensioner
Läst 1060 ggr
Greigh
2013-05-08 23:51

(R) - Das Komabrutale Duell (1999)

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag har under lång tid haft ett litet öga på denna eftertraktade tyska splatter film, men den har aldrig varit mycket till intresse för mig. Men när det ryktades om att detta skulle vara den mest våldsamma film som någonsin gjorts, då var jag definitivt tvungen att kolla upp den. Jag kan erkänna att den är väldigt stark på många ställen, men om den är något bra är en helt annan fråga:

Eightkets-maffian är ute på jakt efter Bandera familjen. De gör allt för att döda dem, de dödar till och med Stephens gravida flickvän medan Stephen ligger i koma. Problemet med Bandera familjen är att de är odödliga. Man kan klyva dom på mitten, krossa deras huvuden, massakrera dom med motorsåg, men ingenting tar död på dom, och inte bara att de kommer tillbaka levande, de kommer med all säkerhet tillbaka med besked om hämnd.

Denna filmen sparar inte på sina blodpåsar överhuvudtaget. 87 minuter av filmens 90 minuter innehåller gore, lemlästade kroppar, exploderande huvuden, våldsamma aborter och sönder-trampade foster och jag kan hålla med om att cirka 30 minuter av filmen är ganska underhållande. Men när filmens karaktärer aldrig dör och kämpar mot varandra 15 gånger, då är det väldigt lätt att tröttna på filmen. Det känns som att jag är en av de väldigt få människor som har lyckats att se hela filmen utan att pausa och jag kan ärligt talat säga att jag nästan höll på att somna under de sista 10 minuterna.

Filmen konkurrerar delvis i stil med Olaf Ittenbach's tidigare filmer Black Past och Premutos: Lord of the Living Dead. Effekterna är riktigt dåligt sammansatta och de har enbart valt att fokusera på våld än en vettig handling. Blodet ser ut som ketchup utspätt med vatten och de använder sig av plastvapen som du kan köpa på närmsta leksaksaffär. Dessa effekter utförs på ett sådant orealistiskt sätt att resultaten är skrattretande.

Das Komabrutale Duell spelades in av Heiko Fipper mellan 1984 och 1999 och är en samling av ihop-monterade kortfilmer. Under 2007 totalförbjöds filmen i Tyskland på grund av all den extrema ultra-våld som filmen erbjuder. Men under 2008 valde det amerikanska filmbolaget "Unearthed Films" att köpa rättigheterna och släppa den på andra sidan av jorden. Och detta tror jag var mycket uppskattat för dem som missade filmen när den hade sin beryktade storhet.

Detta är verkligen inte en bra film, men den kan vara underhållande till en viss gräns. Jag ser dessa filmer som ett kul sätt för filmskaparna att experimentera med olika effekter, men 87 minuter av slakt och blod blir bara för mycket i längden. Jag avråder dig inte från att se filmen. Den har trots allt en stor historia i splatter-genren.

Annons:
Upp till toppen
Annons: