Annons:
Etikettamerikansk-skräckfilm
Läst 1989 ggr
Greigh
7/28/13, 1:53 PM

Suspiria (2014??)

Den tidlösa Dario Argento-klassikern "Suspiria" från 1977, som kanske är en av de mest omtalade filmer i skräckfilmens historia, skall (kanske?) få en Amerikansk re-make runt halsen. Regissören  till projektet blir David Gordon Green (Pineapple Express, Black Jack) och det ryktas även om att Michael Nyqvist skall få en roll i filmen.

Jag hoppas innerligt att detta är ett skämt och att projektet aldrig slutförs. Varför? Jo, för isf har Dario Argento gjort ifrån sig totalt. Under 90-talet utlät Dario Argento i en intervju om att han aldrig skulle låta sina filmer omvärderas i en form av nyversion. Nu, snart 20 år senare så ryktas det även om att han står som producent till det här projektet. Dubbelmoralisering kallas det!

Några viktiga punkter i Suspiria-originalet är att det är en tidlös konstfilm, någonting som jag anser att Amerikaner saknar talang för.

De viktigaste beståndsdelarna i Suspiria är atmosfären, färgen och ljusuppsättningen. De mest ikoniska delarna i filmen är det röd/blåa färgtemat och räknar man utifrån Hollywood-produkter så skall dom alltid tramsa med gråa skalor. Regissören vill förmodligen att den här filmen skall följa samma trend. Detta kommer därför att kraftigt hämma filmens effekter.

En film som Suspiria har Goblin som soundtrack-källa, synthesizerns gudomliga egenskap. Nyversionen har ersatt kompositören Steve Jablonsky till sountracket, vilket slutar med violin-musik; något som är så Amerikanskt och uteslutande tråkigt.

Den italienska Giallo subgenren hade sin storhetstid när Suspiria gjordes. Den filmen kommer alltid att utgöra den högsta punkten av en dåvarande blomstrande subgenre. Men så vitt jag kan se, finns inget motsvarande trend i modern amerikansk skräck. Med några få undantag har de flesta amerikanska skräckfilmer de senaste tio åren varit noll-budget gorefester eller urvattnade studio-filmer. Jag kan inte tänka mig ett sätt att uppdatera Suspiria till en modern kontext utan att helt minska dess innebörd.

Annons:
Upp till toppen
Annons: