Annons:
Etikettfilmrecensioner
Läst 2495 ggr
Fanny.ez
11/28/13, 12:08 PM

Stephen King

Stephen king är by far en av mina största favoritförfattare någonsin. Vet att även en del filmer gjorts baserade på hans fantastiska historier. Jag har dock inte sett någon av filmerna och vill nu därför ha lite hjälp av er. Här får ni jättegärna skriva korta recensioner, vad ni tyckte om filmen/filmerna(om de ens är värda att se). Eftersom jag skriver detta i skräckfilm i fokus så menar jag att jag endast är intresserad av att höra om skräckfilmerna som gjorts efter hans verk då de är dem historierna som är bäst enligt mig. Mvh

MVH Fanny - sajtvärd på www.neurologiskasjukdomar.ifokus.se

Annons:
natha-mjau
11/28/13, 12:12 PM
#1

Dreamcatcher, Rose Red, Carrie, Djurtkyrkogården, IT, 1408, Riding the bullet, The shining och Creepshow är mina favoriter :)
Under the dome (ny serie, är nog bland de bästa jag sett)

Zadeira
11/28/13, 6:05 PM
#2

"IT" (Det) var den första riktiga skräckisen jag såg och den håller nog fortfarande en av topplaceringarna. Den är ruggigt bra.

"Dreamcatcher","The Green mile", "Stand by me", "Secret window", "1408" och "The Shining" är andra som jag har tyckt varit bra. Jag bedömer inte nödvändigtvis efter hur bra filmerna är gjorda efter boken utan rent på filmerna i sig. Nu var det ett bra tag sen jag såg någon av dem, men minns att alla ovan var bra när jag såg dem.

En film som jag än idag skrattar hysteriskt åt och finner oerhört dålig är "The Mangler". Filmen börjar riktigt bra, men sen spårar det ut och jag vet inte om jag ska skratta eller gråta. "The Langoliers" var också en film som jag avskydde när jag såg dem och tyckte var komplett slöseri med tid.

Insåg att jag har en hel del filmer baserade på King som jag inte har sett. Jag tror tyvärr att jag hade gillat dem bättre om de gjordes idag och inte på 80-90-talet.

Mantissa
11/29/13, 3:35 PM
#3

Det finns några guldkorn i den här kategorin filmer, men en hel del dynga också. Men ta inte andras ord för det, smaken är som baken :)
Du har fått många bra tips här. Kommer även på följande:
cujo, the dead zone, christine, Children of the corn, fire starter, cats Eye, silver bullet, maximum overdrive, the running man, pet sematary, graveyard shift, misery (lida), somethimes they come back, sleepwalker, the lawnmower man, the dark half, needful things, the shawshank redemption, Dolores Claiborn, thinner, the night flier, trucks, apt pupil, storm of the Century, secret window, the mist, no smoking, dolan's cadillac, bike
Samt en hel del producerat för tv, miniserier och annat

Fanny.ez
12/1/13, 1:24 AM
#4

Tack så mycket för alla tipsen! Det känns som att filmerna kanske är värda en chans trots allt. Nu blir det väll bara att sätta sig ner och beta igenom filmerna. Får se om de kan mäta sig med böckerna! 😃

MVH Fanny - sajtvärd på www.neurologiskasjukdomar.ifokus.se

Mantissa
12/1/13, 10:14 AM
#5

Kan tillägga att jag inte sett ALLA filmerna jag räknade upp i mitt inlägg, men de allra flesta bör vara skräckisar

[THEfluffyRAT]
12/1/13, 10:17 AM
#6

Jag är också ett stort fan av Stephen King, har väldigt många av hans böcker. Men jag måste dock säga att filmerna som är baserade på hans böcker är väldigt olika böckerna, Pet Sematary (Jurtjyrkogården) är den filmen jag tycker är bäst baserad.

Annons:
[GIKmio]
12/20/13, 5:16 PM
#7

Jag har en film, Köplust med bland annat Max von sydow. Vet inte om den redan är nämnd då jag inte vet namnet på engelska. Vet inte om den är baserad på en bok eller om det är filmmanus. Den är i alla fall skriven av King.

Mantissa
12/20/13, 6:11 PM
#8

#7 Den heter needful things på engelska

Helenaw87
12/26/13, 1:14 AM
#9

Stephen King är min absoluta favorit författare och jag älskar både böckerna och filmerna.

Seriemässigt gillade jag verkligen under the dome, Nightmares & Dreamscapes, Kingdom Hospital, Rose Red och The Stand.

Av filmerna tyckte jag best om The Diary of Ellen Rimbauer,
Dreamcatcher, The Green Mile, Storm of the Century, The Night Flier, The Shining, Firestarter, Children of the Corn 1 & 2,
Cujo och IT.

**Hoppas du kommer gilla filmerna lika bra som böckerna :)
**

"Fantasy abandoned by reason produces impossible monsters"

Upp till toppen
Annons: