Annons:
Etikettövrigt
Läst 1563 ggr
Calcifer
2017-06-19 23:07

Skräckböcker som blivit filmer.

Vad tycker ni om skräckböcker som görs till filmer, och har ni någon speciell favorit, eller någon bok de helt enkelt borde lämnat ifred?

Själv älskar jag Stephen Kings DET och ser fram emot nya filmen också. Däremot är en av mina absoluta favoritböcker Watchers av Dean Koontz och den filmen var vansinnigt värdelös. Har ni några egna tankar och exempel?


"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

Annons:
Zadeira
2017-06-20 13:03
#1

I fallet Stephen King så totalt älskar jag hans böcker, men utom just "DET" och "Stand by me" är filmerna som baserats på hans böcker värdelösa. Tror dock att hans böcker hade gjort sig mycket bättre som film om de gjordes idag, så remakes på dem allihopa hade inte suttit fel ;)

Interview with a Vampire är fantastisk som bok, men hemskt seg som film. Hade dock gärna sett fler filmer baserade på Anee Rices böcker, de är fantastiskt bra (även om det kanske inte är så mycket skräck).

Annars har jag faktiskt ärligt talat rätt dålig koll på skräckisar baserade på böcker.

Calcifer
2017-06-20 16:33
#2

#1 Jag tycker att de remakes på hans böcker där han själv fått varit mer inblandad i processen så har de, även om de kanske inte är särskilt bra, ändå fått behålla original andan som är rätt specifik för honom. Misery var ju heeeeelt fantastisk i min åsikt. Drömfångare fungerade.

Nä det är nog inte mitt största ämne av expertis heller, jag kan upptäcka efter jag sett filmen att jaha, den var baserad på en bok.

The Birds, en Hitchcock klassiker är t:ex baserad på en bok. Och trots att den är gammal tycker jag den är jättebra. Exorcisten är baserad på en bok, även den galet bra.


"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

Zadeira
2017-06-20 18:18
#3

#2 Jag tror att det generellt är så att om man älskar böckerna och läser dem först så blir det nog, inte bara i fallet Stephen King utan överlag, att man kanske tycker filmen är lite sämre än om man inte läst den som bok. Så upplever jag det med mycket jag ser. I sommar kommer ju Stephen Kings "The dark Tower" som film och det är de absolut bästa böckerna nånsin enligt mig, men filmen verkar ju inte ha mycket gemensamt med böckerna så jag är så rädd att jag kommer tycka den är värdelös bara för att jag älskar böckerna så mycket.

Exorcisten är ju riktigt bra. Borde nog skämmas men har inte sett The Birds.

Calcifer
2017-06-20 19:06
#4

#3 Jag tror det varierar. En del böcker kan vara sjukt bra, men samtidigt kan man känna att njae, så här mycket detaljer måste vi inte riktigt ha och en del beskrivningar blir lite för långa. Då kan böckerna vara liiite bättre mest för att man inte behöver böka sig igenom typ 50 sidor bara beskrivningar. :P

Men generellt sett håller jag med.

Nä, gör inte det, det finns många klassiker jag aldrig kommit mig för att se heller. Men The Birds såg jag när jag gick en sommarkurs om skräcken inom kulturen och då fanns t:ex den och Nosferatu på listan så då blev det av.


"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

[LadyK]
2017-06-21 08:38
#5

Sämst någonsin måste vara serien under the dome. Boken är bra men serien speglar inget från boken framförallt är slutet helt fel. Men upplever att det händer ofta med just Stephen King. The Mist tex eller Overlook hotel.

Calcifer
2017-06-21 16:48
#6

#5 Nä Under The Dome måste vara något av det sämsta jag vet. The Mist tycker jag egentligen inte är dålig men slutet var totalt kaos i jämförelse med korthistorien.

Med Overlook Hotel syftar du på The Shining då? Den av Stanley Kubrick tyckte jag inte om alls, tyckte den var överdriven och löjlig men miniserien fungerade enligt mig bättre. Minns jag inte fel var King själv mycket mer involverad i den också.


"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

Annons:
Zadeira
2017-06-21 18:57
#7

#5 Det "komiska" är att jag tycker boken är fruktansvärt dålig, men serien bra. Kan vara för att jag för en gångs skull såg serien innan jag läst boken. Då blir det ju lätt så att man tycker det är "rätt" version bara för att man såg/läste den först.

Calcifer
2017-06-21 19:02
#8

#7 Så kan det ju absolut vara. Är det extremt stor skillnad på bok och serie/film och man tog del av det senare först brukar det ju t:ex påverka de bilder man ser i huvudet när man läser böckerna och det är lätt att man känner "nej men det där stämmer ju inte".

Kan jag så läser jag alltid boken först just av den anledningen. Jag älskar att läsa och böcker är en större passion för mig än film. Jag är dessutom bättre på att göra skillnad på bok och film där jag lättare kan tänka "jo, men det är inte så himla lätt att få med allt i en film när boken är på 600 sidor". Men tvärtom är lite svårare ibland.


"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

Sarafiaklara
2017-06-21 22:23
#9

Jag tycker sämst någonsin är Dolan's Cadillac som är baserad på en novell av King. Låt er inte luras av att den har 5.7 på Imdb för den filmen är en av de sämsta jag någonsin genomlidit. Har inte läst novellen så har ingen aning om den är bra eller lika dålig.

[LadyK]
2017-06-22 08:26
#10

#5 Overlook hotel och the shining är samma :) bara jag som kör med bokens titel. Serien som Stephen King var med och gjorde är klart bättre än Stanley Kubricks. Under the dome kan jag hålla med om att serien är bättre ur spänningssynpunkt boken som utspelar sig under ganska kort tid blir bara komisk mot slutet.

 Dolans Cadillac påminner dock om novellen ganska bra, är en av hans sämre.

Nyckeln till frihet om vi lämnar skräcken bakom oss är brilliant som film en av världens bästa och som novell riktigt bra.

Gillar överlag Stephen King och Dean Koontz och är alltid på gång och läser något av dem, läser om vissa böcker ofta. Salems lot är en av dessa tror jag läser den en gång om året, hade älskat den som film om de hade fått till den. (hoppas nu den inte finns och jag missat det :P)

Calcifer
2017-06-22 09:01
#11

#10 Jag äger The Shining som bok i flera upplagor och ingenstans står det att originaltiteln skulle vara namnet på det påhittade hotellet som medverkar.

Det var det som enligt mig var charmen med boken, att den visade sig inte vara så mörk och hemsk som de flesta av hans böcker. Hoppas att någon gång i framtiden Doctor Sleep kommer ut som film också.

När det gäller Dean Koontz tyckte jag att Intensity och Phantoms var helt okej. Böckerna var klart bättre men där gjorde de ett gott försök.

Gillade även den nyare filmen av Children of the Corn då den följde novellen mycket närmare.


"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

[LadyK]
2017-06-22 09:31
#12

#11 Hmm i min samlingsbok heter den overlook hotel, som bok the shining eller varsel. Jag ger mig i frågan.

Ser också gärna doctor sleep som film. Gillar boken skarpt.

Norman Bates
2017-07-22 07:38
#13

Filmen "Maximum Overdrive" baserad på Stephen Kings bok, vilken kanonfilm…eller kanske inte..

"Is all that we see or seem but a dream within a dream" Edgar Allan Poe 

Annons:
teet
2017-07-29 16:16
#14

Jag tycker nog Det och Jurtjyrkogården är de bästa filmatiseringarna av King. Trots att jag är lite emot remakes, så ska det bli spännande med nya Det. Annars tycker jag både original-filmatiseringen och miniserien av The Shining är bra på olika sätt. Dock är Shelley Duvall helt oslagbar som Wendy.

#2 Håller med, Misery är också sjukt bra!

[LadyK]
2017-07-31 08:47
#15

Inte för att det är skräck men alla tiders film från en Stephen King bok är Nyckeln till framgång.

[LadyK]
2017-08-01 09:34
#16

Hjärnsläpp Nyckel till frihet….

Upp till toppen
Annons: