Annons:
Etikettamerikansk-skräckfilm
Läst 905 ggr
Calcifer
2017-09-20 22:21

IT 2017 (Inga spoilers!)

Jag har nu sett nya IT, och jag är otroligt imponerad och väldigt, väldigt nöjd! Jag tyckte dynamiken mellan barnen var helt otrolig, och Bill Skarsgård som Pennywise var verkligen fenomenal. Det bästa var nog att han inte tog något alls från Tim Currys roll, utan gjorde den sin egen. För Curry som Pennywise är en legend, varför försöka kopiera något man aldrig kommer kunna göra "rätt"?

Den hade lagom med jumpscares, men hade mer en creepy atmosfär, och jag var nöjd hela filmen igenom. Gillade att de flyttat det från 50-talet till 80-talet, och att den följer boken mer än vad miniserien gjorde. Sen är den ju mer brutal också, för denna var inte gjord för TV så det var mer… okej.

Jag som varit ett IT fan hela livet, såg serien när jag var 7, läste boken när jag var 10, är väldigt nöjd. Klart den inte var perfekt, men så gott som, och en väldigt värdig remake enligt mig.


"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

Annons:
Zadeira
2017-10-01 11:29
#1

Nu har jag också sett den. Jag som inte skulle se den på bio blev bjuden av min brorsa så det var självklart att gå!

Jag tyckte att den här filmen var otroligt mer intensiv än originalet. Jag minns det som att när jag såg originalet (för sådär en 20 år sedan) tyckte jag att hela känslan och atmosfären i filmen var väldigt läskig. Små subtila hintar hela tiden som satte en obehaglig stämning, inte bara när Pennywise var med utan genom hela filmen överlag. Man var liksom mysigt besvärad hela tiden.

När jag såg nya IT slogs jag ganska direkt av att jag tyckte filmen var jäkligt intensiv, lite som att man verkligen tagit skräck-aspekten tillvara och vridit upp volymen på den.  Det var helt klart mer  jump-scares och "in your face"-skräck än jag hade väntat mig, och kändes som en mer nutida och modern  IT. 

Jag gillade skådespelar-insatsen från alla parter och tyckte Bill gjorde en fin Pennywise. Gillade att han inte försökte härma Tim Curry utan verkligen gjorde Pennywise till en egen karaktär.

Vad jag alltid gillat med IT är att det är mer djup än bara en skräckstory. Hela berättelsen om ett ungdomsgäng som beskrivs som "losers" i en småstad, med familjetragedier, utanförskap, vänskap och samspelet mellan dem. Även om man tog bort hela Pennywise-aspekten känns storyn liksom solid och genomtänkt, även om jag tyckte det märktes mer i originalet än i nya filmen.

Nu måste jag ju se gamla IT igen, helt klart. All min analys kring nya IT och skillnaden på dem bygger ju på ett 20 år gammalt minne av hur jag upplevt, och alltid tänkt på IT sedan dess.

[Hayabusa]
2017-10-02 11:31
#2

Inte lika imponerad. Kanske hade jag för höga förväntningar? Köpte dock hem den ursprungliga filmen och såg den i förra veckan. Nog märks det att den har några år på nacken, men absolut sevärd. Teknik & effekter har tagit stora steg vilket givetvis påverkar. Storyn är bra, tycker jag, och får på något sätt mer utrymme i den ursprungliga filmen.  Som också signatur Zadeira påpekar i #1.

Bill Skarsgård? Jovars, men en hel del av Pennywise är teknikbaserade affekter som inte har med skådespelaren att göra.

Calcifer
2017-10-02 11:46
#3

#2 Fast jag tycker inte det var så mycket teknik kring Pennywise. Om man kollar på intervjuer med Bill så kan han göra det där extra läskiga "grinet" helt utan någon som helst extra hjälp.

Sen får man ju såklart tycka olika.

Jag tycker båda versionerna är riktigt bra, jag älskade faktiskt båda, men på olika sätt. Originalet kommer alltid ha en speciell plats i mitt hjärta men jag tyckte remaken inte var en besvikelse.


"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

[Hayabusa]
2017-10-02 13:37
#4

#3 Absolut får man tycka olika, den personliga åsikten är viktig. Det var en välfylld salong och det värmer lite extra när en bio är välbesökt. Tekniska effekter har utvecklats enormt och utnyttjas givetvis speciellt till filmer som denna. Jag ångrar absolut inte att jag såg den - tvärtom. Men, som sagt - möjligen hade jag för höga förväntningar? Jag saknade lite av den den där obehagskänslan som vissa skräckfilmer kan ge. Å andra sidan så kändes den ursprungliga filmen "snällare" än vad jag mindes den vara. Det är kanske det som tid & ålder gör med en?

Slutkläm till den som ännu ej sett filmen: Se den.

Calcifer
2017-10-02 18:14
#5

#4 Originalet var en miniserie för TV så den var ju i princip "tvungen" att vara snällare. Men jag tycker den är fantastisk ändå. Saknar vissa aspekter ur boken dock, men förstår varför de inte kunde vara med i filmen.


"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

[Hayabusa]
2017-10-02 18:20
#6

#5 Absolut. Men teknik har ju definitivt gjort alla effekter mer trovärdiga vilket i sig har en skrämseleffekt. Det blir som "extra-allt" på många sätt & vis. Den möjligheten fanns inte -90.

Annons:
Calcifer
2017-10-02 18:31
#7

#6 Helt sant, men gamla skräckfilmer kan vara nog så läskiga ändå utan en massa specialeffekter vi har nu. Halloween, originalet tycker jag är sjukt obehaglig t:ex. Inte läskig, men obehaglig. Samma med Exorcisten. En bra film med bra skådespelare behöver inte vara så extremt avancerad. Och blodiga filmer fanns ju långt innan dess också, tänk The Shining och Nightmare on Elm street etc.


"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

[Hayabusa]
2017-10-02 20:03
#8

#7 Visst är det så, det håller jag med om. Men i fallet med just denna film så blir det ofrånkomligt att man jämför.

Calcifer
2017-10-02 20:04
#9

#8  Jag lyckas faktiskt inte jämföra. Känns som två olika filmer på något sätt.


"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

Upp till toppen
Annons: