Annons:
Etikettövrigt
Läst 2405 ggr
Rita-S
2013-02-14 14:15

Romantik i skräckisar - Bu eller bä?

Hur reagerar du när du mitt i en riktig rysare upplever att dom skall väva in en romantisk historia i det hela och det blir pussandet och kanske även dom hamnar i bunken tillsammans.

Bu eller bä i en skräckis?

Personligen tycker jag det beror på hur kärlekshistorian ser ut, och inte minst hur den vävs in i övriga filmen.

//Rita, sajtvärd på Husmorstips,  fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur
Följ min julblogg,  bloggen och min hemsida

Annons:
Geru
2013-02-14 14:17
#1

Jag tycker ungefär som du^^ Det ska vara bra invävt då. Det kan ju faktiskt förstärka skräckeffekten med i filmen:p

Och trevligt att jag hittat en nice site till nu att följa:D

“I don't think the human race will survive the next thousand years, unless we spread into space.”

-Stephen Hawking

Greigh
2013-02-14 16:52
#2

Som tidigare sagt beror det helt på sammanhanget.

Ibland ser jag filmer där kärleks-tjafset inte passar in överhuvudtaget och då spolar jag förbi det eller pysslar med något annat!

Rita-S
2013-02-14 17:03
#3

eller man hoppar  hela filmen för att man blev äcklad..    😞

//Rita, sajtvärd på Husmorstips,  fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur
Följ min julblogg,  bloggen och min hemsida

Greigh
2013-02-14 17:26
#4

Det kan man också göra :D

Dick Winchester
2013-02-14 18:00
#5

Ska helt klart göras på rätt sätt, kan sänka en film oavsett genre om man slänger in en kärlekshistoria bara för sakens skull.

Greigh
2013-02-14 18:52
#6

Nämn gärna några bra och dåliga skräckfilmer med en kärlekshistoria

Annons:
Dick Winchester
2013-02-14 19:08
#7

Sitter faktiskt och funderar på det nu,, men får nog återkomma då jag just nu 0håller på att få stryk med en galge av min 2-åring;)

Dick Winchester
2013-02-14 20:15
#8

Haute Tension är ju en rubbad kärlekshistoria, som jag älskar. Dock ingen romans som vävs in i storyn. Kommer inte på någonting just nu:P Helt för trött för att tänka haha;D

videobruden
2013-02-15 18:10
#9

Jag måste säga att jag föredrar att de hoppar över det romantiska i skräckfilmer, tycker oftast att det ger inget och det finns ju redan så mycket romantiskt bråte, jag föredrar att uppleva det romantiska i real life istället;)

Fast det finns ju scener som är bra med tanke på att när de ska få till det i sängen så blir de dödade tillsammans i ett svep så att säga.

Använder man det till sådana scener så funkar det ju fast då behövs ju ingen romans utan bara lite pilskhet;)

Greigh
2013-02-15 20:58
#10

#9
dvs, det är ingen äkta slasher om inte morden sveper sig in efter sexakten ^^.

Grodan
2013-02-18 21:43
#11

Håller med, vill inte ha så mkt drama o romantik i horror. Det känns som om det bara är utfyllnad av ett dåligt manus. Samma sak när det blir för mkt naket, då får jag känslan av att det är en porrfilm och inte horror.


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Greigh
2013-02-18 21:46
#12

Sedan finns det ju äkta skräck-porr, men det tar vi kanske inte upp här 😃

Grodan
2013-02-18 21:53
#13

#12 det är ju en egen genre😛


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Annons:
chade
2013-02-18 23:17
#14

Jag håller helt och hållet med Grodan! Men sen så beror det väl på hur man menar med ''kärlek och romantik'' i filmen.. Det funkar väl i vissa sällsynta fall. Men när jag tittar på skräckisar, så är det ju läskigheter jag vill se, inte någon romantisk sliskig drama ;)

Små stjärnor lyser också i mörkret.

Dick Winchester
2013-02-18 23:21
#15

#12 Blir ju inte mer romantiskt än så😃

Mantissa
2013-02-19 06:49
#16

Romantik och relationer är ju jätteviktigt i en skräckfilm. Det är ju det som gör att man verkligen fattar varför karaktärerna kämpar så för att hålla varandra vid liv liksom. Att slåss och springa för sitt liv är ju en sak, men att se någon man bryr sig om göra samma sak ger en helt annan skräck som kan vara lättare att relatera till för oss som bara ser blodiga knivar vifta från vår varma mjuka soffa.
Sen att många flashat tuttar bara för att dra unga killar till filmen är väll lite onödigt, men vad skulle "paranormal" eller "the shining" vara om karaktärerna inte hade en kärleksrelation? Det funkar naturligtvis utan också i andra upplägg. Men om ett par i filmen verkligen älskar varan (och inte ligger bara för att de råkade kåta upp varan just då) så tillför det en dimension.

Grodan
2013-02-20 00:02
#17

#16 Jag vet att den aspekten finns och att det ofta är den man vill få fram i typ såmbifilmer. Relationen mellan människor. Dramat.

Och det är ju där jag inte är med. Tyvärr. Jag tycker det är båring. Om det är något drama jag är intresserad av så är det seriemördarens tillvägagångssätt och drivkraft, eller monstrets matvanor…

Och därför gillar jag inte heller the shining och paranormal. Paranormalfilmerna har jag bojkottat helt. Jag är allergisk mot den typen att filma och den verkar för psykologisk för mig…


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Mantissa
2013-02-20 06:54
#18

#17 O jag tycker att finns det inget mer till historien än gore så är det bara slasher-porr, och tråkigt :) Tur man är olika

Upp till toppen
Annons: