Annons:
Etikettsenaste-sedda-köpta-filmer
Läst 4136 ggr
[Tilde]
2/17/13, 7:42 PM

Verklighetstrogna skräckisar?

Jag älskar zombiefilmer, men min sambo tycker endast om verklighetstrogna filmer, alltså skräckisar som faktiskt skulle kunna hända på riktigt (i stil med The strangers - som jag inte alls tyckte var läskig). Vi har därför jättesvårt att hitta filmer som båda tycker om…

Så rabbla gärna upp skräckisar som är lite mer verklighetstrogna och läskiga, tack! 😃 

Kanske borde finnas en kategori som heter "Filmtips" eller så? :)

Annons:
Greigh
2/17/13, 7:46 PM
#1

Martyrs är väldigt uppskattad, likaså Haute Tension (Switchblade Romance)
De flesta slasher-filmer är hyfsat verklighetsbaserade också.

[Tilde]
2/17/13, 7:49 PM
#2

#1 Martyrs har jag läst om, men den verkar inte så verklighetstrogen? 😉Den andra kanske jag borde kolla upp… fast min sambo föredrar engelsktalande filmer. Jag fick honom dock att kolla på några spanska skräckisar, så franska kanske också går! hihi Tack för tipsen!

Greigh
2/17/13, 7:50 PM
#3

Martyrs är verklighetstrogen,
handlar om en schizofren kvinnan som skall hämnas på sin tidigare familj/läkare.

[Tilde]
2/17/13, 7:53 PM
#4

#3 Mjo men att hon blev kidnappad av någon organisation som vill få in kvinnor i något "efter döden"-tillstånd eller vad det nu stod… Lät lite väl överdrivet. (Ursäkta spoilers!!) Men den kanske jag ser på egen hand istället. 🙂

Dick Winchester
2/17/13, 8:28 PM
#5

Martyrs är fantastisk! Se den! Vill du ha realistiskt så rekommenderar jag spanska Secuestrados (Kidnapped) från 2010 som är en kolsvart och obehaglig home invasion-film.

Greigh
2/17/13, 8:28 PM
#6

De skall göra henne till martyr och det finns många inom bl.a militär-yrket som sysslar med sådant :)

Annons:
[Tilde]
2/17/13, 8:30 PM
#7

#5 Tack, den ska jag kolla upp! :)

#6 Hmm okej. Jag tyckte att det lät lite väl… men sen har jag ju inte sett själva filmen än. :)

Greigh
2/17/13, 8:34 PM
#8

Frontier(s) är också bra, från samma regissör som till Martyrs.
Nästanlite Texas Chainsaw Massacre över den, fast mycket råare och mörkare.

[Tilde]
2/17/13, 8:37 PM
#9

#8 Tack för tipset! 🙂

Dick Winchester
2/17/13, 8:37 PM
#10

Frontier(s) är jävligt bra också, men inte samma regissör som till Martyrs;)

Greigh
2/17/13, 8:40 PM
#11

Nej se på fan, där hade jag fel. Sorry!
Hursomhelst en bra film :)

Dick Winchester
2/17/13, 8:42 PM
#12

Haha ingen fara, Greigh:)

yamher
2/17/13, 9:26 PM
#13

Graveencounters, the task, poltergeist, the tunnel, chernobyl diaries, Amytville, men även Ghost ship o 13 ghost även om de inte känns så verklighets trogna. mfl

Alis volat propriis Oskyldig

Annons:
[Tilde]
2/18/13, 9:32 AM
#14

#13 Sett Grace encounters, men den är ju knappast verklighetstrogen då jag absolut inte tror på spöken. 😛 Amityville horror story, Ghost ship och The task är heller inget för mig. De andra har jag inte sett, så de kan jag kolla upp. 🙂

 Tack

yamher
2/18/13, 8:32 PM
#15

ja gillar man inte spöken eller tror på det så är de naturligtvis inte verklighetstroget. Fast det är ju inte zombifilmer, utomjordingar, vampyrer, varulvar osv heller. Tja o filmer som slaktar människor är inte särskilt vanligt förekommande i vår värld.

Alis volat propriis Oskyldig

Greigh
2/18/13, 8:42 PM
#16

Fast jag tror hon vill ha tips på skräckfilmer som frångår allt paranormalt och science fiction. Att folk slaktar varandra förekommer ju lite mer oftare i livet, men hon kanske är ute efter psykisk rädsla som sätter sig rent mentalt?

Hmm, måste undersöka lite om det finns vettiga filmer eller dokumentärer med innehåll av den äkta zombie-voodoon i Haiti. Det hade varit intressant att skåda!

yamher
2/18/13, 8:49 PM
#17

jag förstod det med, men en zombi film är inte mer realistisk skräck om man inte tror på det.

Det finns en riktigt bra om tunnlar och människor som förvillas in i dessa. lockas in. Den är baserad på verkliga händelser. Dock minns jag inte namnet. Antingen utspelar den sig i frankrike eller östeuropa. Rätt läskig.

Alis volat propriis Oskyldig

[Tilde]
2/18/13, 8:51 PM
#18

#16 Precis så! :) Skräckisar och thrillers som handlar om t.ex. poliser och seriemördare eller som i The strangers. Alltså sådan som skulle kunna hända i verkligheten.

Det hade varit riktigt intressant!

Dick Winchester
2/18/13, 9:02 PM
#19

Henry Portrait of a Serial Killer är jävligt bra.

[Tilde]
2/18/13, 10:30 PM
#20

#19 Ska kolla upp! :)

Annons:
Mantissa
2/19/13, 6:52 AM
#21

#14 Va? tror du inte på spöken? :P

[Tilde]
2/19/13, 8:59 AM
#22

#21 Jag tycker att zombies är mer verkligt än spöken xD haha

Greigh
2/19/13, 9:17 AM
#23

Zombies finns ju bevisat, men inte på samma sätt som zombie på film :)

yamher
2/19/13, 1:08 PM
#24

fast det finns ju bevis på spöken också. Rena poltergeist fenomen som inträffar utan människor påverkan.

Den filmen jag refererade till är känslan av något annat fast det varit faktiskt ett gäng barn/yngre tonåren som terroriserade.  Chernobyl diaries´är inte egentligen om spöken. Om du gillar handhållna filmer finns en uppsjö skräckfilmer och alla är inte om spöken utan om diverse odjur som dinosaurier, störtande flygplan , möradare i filmer som Quarantine, the hunt, the last horror movie, the ritual, tape 407, behind the mask, the river, lost tapes, alone with here, guinea pig, big foot - lost coast tapes, pretty dead, evil things mfl.

Alis volat propriis Oskyldig

Greigh
2/19/13, 1:43 PM
#25

Har inte sagt något annat, jag tror på spöken men det är svårt för folk som aldrig upplevt någonting paranormalt att inse det. Zombies däremot kan man se med blotta ögat och det är en mer verklighetsuppfattning kring det hela, likaså med kannibaler.

Får påpeka om att Guinea Pig är en serie på 6 filmer, varav bara 3 av dom är med handhållna kameror.
Titlarna på dessa filmer är:

The Devil's Experiment
Flower of Flesh and Blood
Devil Woman Doctor

yamher
2/19/13, 1:49 PM
#26

okej, vet bara att ett par av dem är den kategorin. Definieras dem som genre handhållna eller kallas de handhållna något annat?

kanske skulle ha en egen tråd för bara övernaturliga filmer  (spökfilmer)

Alis volat propriis Oskyldig

[Tilde]
2/19/13, 1:50 PM
#27

#24 Vad finns det för konkret bevis? 🙂

#25 Oj, 6 filmer? Får googla lite :)

Annons:
Greigh
2/19/13, 1:56 PM
#28

#26
Handhållet som i dokumentärt syfte.
De två första skall föreställa snuff-filmer
medan den tredje skall föreställa ett rapport-uttdrag.

Dick Winchester
2/19/13, 2:06 PM
#29

Finns ju en rätt rolig historia involverandes Flower of Flesh and Blood och Charlie Sheen, som dom flesta säkert känner till. Bara att googla annars;)

yamher
2/19/13, 3:31 PM
#30

GSom jag skrev rena poltergeist fenomen. Bla men det e upp till var o en vad tror på eller gillar

Alis volat propriis Oskyldig

Greigh
2/19/13, 5:05 PM
#31

Hahaha, ja Charlie Sheen var blåst redan på den tiden ^^.

Dick Winchester
2/19/13, 5:08 PM
#32

Hahaha jepp!! Drugs are bad;D

Upp till toppen
Annons: