Annons:
Etikettpolls-quiz-lekar
Läst 1863 ggr
Greigh
2013-03-20 13:47

Original VS. Re-makes

Re-makes har funnits så länge det har funnits möjligheter att producera film. En av de absolut första ny-versionerna som gjordes inom skräckfilmens tecken var "Körkarln", sedan kom även The Fly och The Thing och satte sina spår, som på senare tid har fått ytterligare ny-versioner inspelade i tredje generationens grad.

Sedan Amerika började att göra en stor investering i ny-versioner i början på 2000-talet, så började film-folket att tappa tron på manusförfattarna och regissörerna. De började att rota fram tidlösa klassiker och ersätta dom med dagens CGI-teknologi och många som var uppväxta med original-filmerna blev rent ut sagt förbannade.

Hela millennium-skiftet handlade om en strid mellan original-filmer och ny-versioner. Folk debatterade sönder ämnet och började bojkotta filmer som de ansågs förstöra känslan av med den nya och snabba teknologin. Dem tyckte att spelet handlade om fantasi-lösa filmskapare som ville tjäna pengar på ett snabbt och effektivt sätt och någon talan om äkta filmkänsla fanns inte med på noterna.

Vad tycker ni läsare är bäst? Original eller Re-makes?

Skriv gärna också om varför du tycker som du gör!

Annons:
Greigh
2013-03-20 14:00
#1

Jag tycker att original är bäst, då jag ännu inte har hittat en enda re-make som kan mätas upp till originalet. Antingen har de ändrat på många bitar, vilket gör att filmen får ett helt annat värde i mina ögon. Det sämsta med re-makes är att de moderniserar hela konceptet, inte bara inom teknologi utan även inom miljö och upplevelse-förmåga.

Det jag gillar med tidlösa klassiker är film-formatet, det gryniga och smutsiga som väcker ett verkligt obehag i kroppen. I ny-versioner skall allting vara så stilrent och tydligt som möjligt. Effekter skall vara dator-animerade och på så sätt plockas den realistiska känslan bort. I klassiker är allting handgjort, special-effekterna är handgjorda och man känner verkligen hur de har arbetat och slitet med sina produktioner för att få det att se så verklighetstroget ut som möjligt. Den känslan finns inte i ny-versioner, när blodstänket har ersatts med photoshopat och urpixlat blod och ger oss en virtuell känsla av att befinna sig i ett animerat datorspel, då är även hoppet om re-makes en ren och skär förödelse.

ThereseJNorman
2013-05-07 13:36
#2

Den enda re-maken jag faktiskt gillar är Wes Cravens The last house to the left.. Fast inget slår originalen! Helst ska det till och med vara stumfilmer, jag har ca 60 st  stumfilmer, älskar dom!!! :D

Calcifer
2013-07-28 20:57
#3

Det bror helt och hållet på filmen. Vissa filmskapare rättar till bristerna i originalet och gör filmen överlag bättre. Men de flesta sabbar allt. Det går inte att sätta ett definitivt svar på.


"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

[Tilde]
2013-07-28 21:14
#4

Den beror helt på. Oftast är originalet bäst, men i vissa fall är faktiskt re-maken bättre. Exempelvis så gillade jag inte alls Ringu, men tyckte om The Ring. Sen älskade jag REC men tyckte att Quarantine var värdelös…

Vad gäller re-makes på gamla filmer så har jag i många fall inte ens sett originalet, så jag kan inte uttala mig där.. 🤐

Freddy H-K
2015-01-15 06:09
#5

Alla skräckfilmer jag kollar på är original. Men många är ju ganska nya original från 00-talet t.ex. Fast Amityville horror tycker jag om den från 2005. Har kollat trailer på de andra och har svårt och tro att de skulle klå den. Möjligtvis om det kommer en ny nu 2015 (Har för mig det). Föredrar de gamla Friday the 13th och den gamla Psycho. Tycker det blir en speciell mysigare känsla när det är gammalt  🙂

yamher
2015-01-15 09:42
#6

det beror lite på, som redan nämnts så kan vissa saker förbättras. Annars gillar jag flera original som Poltergeist, fast jag är riktigt intresserad av hur deras Re-make kommer att bli

Alis volat propriis Oskyldig

Annons:
Hill95
2015-02-23 12:39
#7

Några re-makes som är väldigt bra är alla filmer gjorda av bolaget Hammer. Detta bolag har gjort egna versioner på klassiker som: Dracula, Frankenstein, The Mummy och Dr. Jekyll and Mr. Hyde! Värt att spana in!

Medarbetare på Halloween iFokus

MouIIyo
2015-05-10 20:29
#8

Jag gillade den nya versionen av I spit on your grave.


[Nattramn]
2015-05-25 14:11
#9

Jag klarar inte av att se re-makes så för mig är det original som gäller.

yamher
2015-06-12 21:25
#10

tyvärr blev jag väldigt besviken på Poltergeist

Alis volat propriis Oskyldig

Calcifer
2015-06-15 02:10
#11

Jag gillade nya Poltergeist mest för att den hade Sam Rockwell. xD

Men tycker ändå den var mycket bättre än originalet.


"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

Upp till toppen
Annons: