Läst 1026 ggr
2013-04-29 00:47

(R) - 964 √PINOCCHIO (1991)

964 Pinocchio är en japansk cyberpunk film som behandlar temat "hjärnmodifierade sexslavar" samt mentala störningar ur en hallucinogen grundsyn. Detta var en av de märkligaste filmer jag någonsin sett, men samtidigt älskade jag det:

Filmen handlar om en Pinocchio, en modifierad sexslav som kastas ut av sin ägare för underlåtenhet att behålla en erektion. Det är oklart på vilket sätt han har modifierats med tanke på hans svåra kommunikationsförmåga och minnesförlust. Han upptäcktes av Himiko en dag när han planlöst vandrade genom staden. Himiko har också minnes-torkats, eventuellt av samma företag som producerade Pinocchio, men hon är fullt fungerande. Himiko tillbringar sina dagar genom att rita kartor över staden, för att hjälpa andra människor med minnesförlust. Himiko tar sedan Pinocchio hem och försöker att lära honom att tala. Efter mycket arbete gör han ett genombrott och slutligen blir han medveten om sin situation. Vid denna tidpunkt utbryter hans kropp i en oförklarlig metamorfos och det syns tydligt att hans ändringar varit mycket mer delaktiga och esoteriska än själva minnesförlusten i sig. Himiko börjar också att omvandlas, men på ett mycket mer subtilt sätt.

Detta är en galen och mycket intensiv film som inte ska förväxlas med Walt Disney's version av Pinocchio. Den här versionen innehåller sex, våld, spyor, förnedring och humor. Filmens skådespeleri är uttrycksfullt och mycket snyggt genomfört och det finns inget utrymme för subtilitet eller mindre känslor. Allt är storslaget, från enkla gester till ansiktsuttryck. Det passar filmen och bidrar till att öka den totala galenskap. Det finns också en manga-liknande kvalitet till de tecken, vilket kan göra det svårare för den västerländska publiken att förstå den här filmen.

Jag skulle inte kalla detta en lättsmält film, detta är förmodligen en av de mest kompromisslösa filmer som jag någonsin sett, men dagens Cyberpunk fans måste verkligen ge filmen en chans, eftersom den tar hela punk-atmosfären till en ny nivå. Effekterna är uppbundna med stop-motion animation och exploderande blod och allehanda färgglada kroppsvätskor från olika öppningar, medan regissören Shozin Fukui riktade ramper upp med virvlande kameror, extrema närbilder och snabba redigering som gör att man känner sig hemma i en slutet av nittiotalets industriella musikvideo.

Jag kan garantera att denna film kommer att chockera minst sjuttiofem procent av er människor som ger filmen en chans. 964 Pinocchio kommer att smälta din hjärna. Det är en kreativ, unik, och rent av galen film som verkligen inte är för alla smaker, men den är givande, intensiv och den rekommenderas till er som är villiga att låta  er bli hjärnmodifierade under en och en halv timme.

Zadeira
2013-04-29 13:48
#1

Jag såg den för väldigt lång tid sen och jag minns att jag inte alls förstod den. Minns det som att det var en hel del (som du skrev Greigh) "exploderande blod och allehanda färgglada kroppsvätskor från olika öppningar", och att filmen visuellt föll mig i smaken. Den var snygg och bisarr och galen. Men vad den handlade om förstod jag inte alls.

2013-04-29 14:18
#2

#1