Annons:
Etikettövrigt
Läst 3557 ggr
[Viiicksen]
5/13/13, 2:56 PM

Skräckspel...

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Det finns en mängd olika skräckspel, själv har jag inte spelat så många men jag vet att det finns en del. De jag spelar är Dead Island och Amnesia, sen känner jag till spel som Fear och Silent Hill. Jag har faktiskt aldrig funderat så mycket på vad det finns för utbud och vilka spel som är värda att spela. Därför tänkte jag starta denna diskussion som kan ha med allt inom ämnet att göra. 

🌛 Vad tycker du om nämnda spel?

🌛 Vilka skräckspel har du spelat eller spelar du?

🌛 Hur tycker du att ett skräckspel ska vara?

🌛 Finns det något spel du tycker att man borde göra?

🌛 Känner du till andra skräckspel som du har några åsikter om?

Diskussionen är gränslös…

Annons:
[GerbilLooover]
5/13/13, 4:02 PM
#1

Jag har inte spelat något skräckspel, spelar inte så mycket spel. Men jag har beställt ett spel som ska komma imorgon (inte skräck, men typ helt sjukt spel 😉) och om mitt intresse för spel växer så ska jag nog börja spela skräckspel :)

Greigh
5/13/13, 5:46 PM
#2

Är inte heller en skräckspels-fantast.
Men jag gillar första Resident Evil, samt Silent Hill-serien.
Annars så fastnade jag starkt för Sanitarium när det kom. Det är fortfarande enligt mig, världens bästa PC-spel:

Zadeira
5/14/13, 9:58 AM
#3

Jag är fruktansvärt dålig på alla sorters spel som innebär mer än typ "peka-klicka-lös gåtor", så därför har jag inte spelat särskilt mycket skräckspel. Så fort det bli att man måste döda en massa saker tappar jag tålamodet om jag inte klarar det på typ två försök. Jag vill ha ett skräckspel som i princip innebär peka-klicka, leta ledtrådar, lös mysterium, jumpscares, tuffa miljöer, spännande musik och ljud, inte en massa "döda monster/spöken/mutanter/zombies för att överleva". Det finns säkert mängder med såna spel som jag skulle gilla, men jag har helt enkelt inte satt mig in i spel-världen.

Jag har spelat Slender (gratis här: http://slendergame.com/)

Spelade även Obscure för ett par år sedan och det var riktigt häftigt och bra!

Mina bröder spelar Amnesia, Penumbra (tror det finns tre), Paranormal, Dead Space.

[deen]
5/14/13, 1:52 PM
#4

Måne Vad tycker du om nämnda spel?
- Av de du nämner har jag bara spelat första Silent Hill-spelet, vilket jag älskade! Har fortfarande kvar både det och äldsta Playstationkonsolen.

Måne Vilka skräckspel har du spelat eller spelar du?
- Har inte spelat många skräckspel alls. Tyvärr får jag säga, för jag gillar ju det. Räknas Alien Trilogy på gamla Sega Mega Drive? 😂

Måne Hur tycker du att ett skräckspel ska vara?
- Fängslande till den grad att man glömmer att man spelar, och sugs in i storyn. Som att vara i en skräckfilm!

Måne Finns det något spel du tycker att man borde göra?
- Riktigt bra fråga, jag kom genast att tänka på filmer som skulle bli bra spel (till skillnad från t.ex. Resident evil, som gjorde resan tvärtom). Var det så du menade? I så fall skulle jag vilja se The cabin in the woods som tvspel, det har så stor potential att bli ett grymt spel! Såg att det var på gång för nåt år sen, men skrotades. Nån som vet nåt nytt om det?

🌛 Känner du till andra skräckspel som du har några åsikter om?
- Nej.

Greigh
5/14/13, 8:10 PM
#5

#3
Då rekommenderar jag definitivt Sanitarium, vilket är ett peka-klicka-gåta-spel. Alone in the Dark är också jävligt kul inom samma tema.

Phantasmagoria var också riktigt fantastiskt!

Dick Winchester
5/14/13, 8:58 PM
#6

Silent Hill och Resident Evil är två favoriter! Ettan och tvåan på båda:)

Annons:
Zadeira
5/14/13, 9:16 PM
#7

#5, Det ska jag kolla upp då!

Nu när jag sitter och tänker på det så kommer jag på att för ett bra tag sen spelade jag något onlinespel där man skulle gå genom ett hus tror jag det var genom att klicka på saker en massa gånger, så fick man ledtådar och så hände det en massa saker. Bland annat så hände något i badrummet, typ med duschdraperiet eller hur det nu var. Jag kan för mitt liv inte komma ihåg vad det var för något, mer än att det fick mig att hoppa till flertalet gånger. Ska försöka komma på vilket det var!

Greigh
5/14/13, 9:56 PM
#8

#7
Känner inte igen din beskrivning
Men här är ett online klicka spel:
http://www.kongregate.com/games/Psionic3D/ghostscape-2-the-cabin

Zadeira
5/14/13, 10:11 PM
#9

#8, Det är det ingen som verkar göra, mer än han som rekomenderade mig spelet. Han visste precis vilket jag menade men kom inte heller ihåg namnet. Känns hopplöst att hitta igen, för det var nog ett par år sen :(

Tog en snabbtitt och det verkar vara precis min typ av spel du länkade till! Ska definitivt prova det.

Zadeira
5/14/13, 10:20 PM
#10

Jag hittade det! The House 2! (Har inte spelat ettan, det var just detta jag tänkte på)

http://www.sinthaistudio.com/thehouse2/

Greigh
5/14/13, 10:54 PM
#11

Testar det :)

Greigh
5/14/13, 11:04 PM
#12

Hahaha, jag hoppade till några gånger!
Vilket jäkla roligt spel, det här måste jag klura ut XD XD XD

Duvethon
5/15/13, 10:48 PM
#13

Jag älskar resident evil! (4) Jätteroligt spel och smått skrämmande. :)

Perfection is achieved, not when there is nothing more to add, but when there is nothing left to take away.      

Annons:
Sigrun
5/16/13, 8:12 PM
#14

Måne Vad tycker du om nämnda spel?
- Jag håller på och spelar igenom Amnesia, den är läskig.

Måne Vilka skräckspel har du spelat eller spelar du?
- Amnesia, Anna, Penumbra, Escape the bunker, Kraven Manor.

Måne Hur tycker du att ett skräckspel ska vara?
- Jag älskar psykologiska, spel där det verkligen känns som att man är där och att farorna/monstren verkligen är farliga och att det ibland till och med inte finns ett hot, men att ljuden och atmosfären är läskig, tycker även det är kul med pussel och liknande.

Hatar billiga hopp upp skrämsel grejer, för den rör inte vid den riktiga rädslan eller skräcken så sådana spel spelar jag inte och zombie shooters är tråkiga enligt mig, är ju ingen skräck i det direkt.

Måne Finns det något spel du tycker att man borde göra?
- Fredagen den 13:e skulle ju kunna bli bra spel eller terror på elmstreet, men haha annars har jag ju ingen ide direkt, men i så fall skall det vara psykologiskt.

Måne Känner du till andra skräckspel som du har några åsikter om?

Kraven manor i det går ut på att man letar efter små husmodell bitar som man sätter ihop och bygger själva huset! 

Eleusius ska vara bra med, eller varför inte Slender the Arrival?

Penumbra serien är bra med av det lilla jag han spela på demon sjukt läskigt tycker jag iaf :P

Greigh
5/16/13, 8:32 PM
#15

Fre 13:e och Nightmare on Eelmstreet finns redan som spel.

Sigrun
5/16/13, 8:35 PM
#16

Mjo men inte som webbrowser spel mena jag hehe.. vet att fre 13:e finns så, men jag lever mig inte in i spel som är webbaserat..

;)

eller finns det som inte är webbaserad? i så fall visste jag inte det.

Greigh
5/17/13, 8:29 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#17

Jodå, finns till nintendo

Sigrun
5/17/13, 10:36 PM
#18

Aha ok ;) tackar, Jason är ju min favvo "badguy" så att säga eller vad man ska kalla det.

[Viiicksen]
5/23/13, 10:02 AM
#19

Hittade nyligen (vet inte om någon spelat det) ett spel som heter "Among the Sleep" som man kan spela gratis. Det går ut på att man är en 2-åring som kryper runt i huset mitt i natten, typ. Ett lite annorlunda skräckspel kan man säga. Haha, började precis spela det så jag kan inte säga så mycket mer :)

http://www.kickstarter.com/projects/krillbite/among-the-sleep

[GerbilLooover]
5/23/13, 9:14 PM
#20

#19 Haha måste testa det xD

Annons:
majala
5/28/13, 8:09 PM
#21

TIps på skräckspel: Project Zero Crimson butterfly. Silent hill 2. Alan Wake. Dead space. Rule of Rose. Den sistnämnda är ett PS2-spel som förbjöds i ganska många länder pga insinuerat kärleksförhållande mellan barn. Själva gameplayet är sådär (stridssystemet är hemskt och man slåss med en mjäkig karaktär som viftar blint framför sig) men stämningen i spelet är i Silent hill-klass! Silent hill 2 är f.ö. bäst i genren enligt mig.

Upp till toppen
Annons: