Läst 1012 ggr
2013-05-18 09:35

(R) - Brain Dead (2007)

Förväxla inte denna film med Peter Jacksons Braindead (Dead Alive) eller Adam Simons Braindead (Paranoia), detta är tre helt olika filmer. Jag köpte filmen som ett stöd till Kevin Tenney i hopp om att han skulle regissera en bättre film i framtiden. Tyvärr uppfyllde han inte min önskan - istället regisserade han familjefilmen "Bigfoot" från 2009. Jag hade tidigare sett Brain Dead på bio när den hade sin svenska premiär, men jag tyckte den var så fruktansvärt dålig att jag faktiskt inte har tittat på filmen igen efter att jag köpte den. Denna översyn bygger därför på min bioupplevelse:

En främmande inkräktare kraschlandar i en lokal människas hjärna för att sedan börja en kort utomjordisk invasion. Hjärnan explodera, en parasit kommer ut från en vagina. Efter alla märkliga upplevelser har jorden snart återgått till det normala, men snart kommer två karaktärer bogsera med en hjärna-hungrig varelse av ett okänt ursprung.

Till skillnad från Kevin Tenneys 80-90-tals filmer, så är det synd att han gjorde något så hjärndött som Brain Dead. Jag hade sett fram emot något galet som "Night of the Demons" eller låt mig säga "Pinocchio's Revenge", men Brain Dead föll under all kritik. Tyvärr ser Gabe Bartalos effekter väldigt ostiga och övertygande ut, och det ligger stor brist på fantasi här.  Det värsta av allt är att han har placerat CGI effekter mellan raderna, som på så sätt tar bort de handgjorda effekterna. Det är lika smaklöst och tråkigt som Tromas "Blood Hook". Den är långsam och det händer inte mycket under speltiden. Jag var på väg att somna flera gånger i biostolen och jag ville bara att filmen skulle ta slut.

Jag är mycket medveten om att detta är en independent film, men det är inte en bra film. Den är varken rolig eller blodig på det sätt jag hade hoppats. Filmens repliker är tråkiga och det är inte tillräckligt att kasta in några nakna kvinnor för att göra en bra film. Det var ett tag sedan jag såg filmen, så kanske jag borde ge den en chans till. Men om jag går på min självkänsla kommer jag säkert bli lika besviken.

Brain Dead har fått bra kritik av 80-tals entusiaster och jag kanske är lite för kräsen. Men detta var ingen film för mig, jag har sett filmens innehåll i så fruktansvärt många filmer att jag snart blir spyfärdig av temat. Det finns ingen utveckling i Brain Dead, den innehåller bara en massa upprepningar och det gör mig trött som fan. Visst, dokumentet låter bra på papper, men resultatet är bland det värsta jag sett. Då rekommenderar jag dig hellre att titta på "The Necro Files" från 1997 av Matt Jaissle….