Annons:
Etikettfilmrecensioner
Läst 845 ggr
Greigh
5/28/13, 7:51 PM

(R) - Evil ED (1995)

Evil ED var min absoluta debutfilm inom splatter filmen i mitten av 90-talet och var också filmen som gjorde mig totalt frälst i genren. Jag minns att jag lånade filmen tillsammans med Peter Jacksons "Meet the Feebles" och "Braindead", samt en sönderskuren VHS-kopia av Lucio Fulci s "Zombi 2 aka. Zombie Flesh Eaters" från en vän som hade den största skräck-kollektionen jag någonsin hade sett vid den tidpunkten.

Filmen skickar oss direkt in i rummet där en förvirrad splatter film redaktör på ett amerikanskt filmbolag spränger sig själv när avdelningschefen Sam Campbell försöker komma in i hans låsta rum. Sam måste snabbt hitta en ersättare och det blir i det här fallet, Edward, en godmodig redaktör för kultur film avdelning. Han kommer att sitta i ett avskilt hus med en massa filmer och ett klippbord. Den enda kontakt han har med omvärlden är telefonsamtalen till hustrun. Snart börjar Edward se syner och ha mardrömmar i det ödsliga huset. De filmer han är inställd på att skära ner har uppenbarligen påverkat honom psykiskt. Tidigare fick de honom att må illa, men snart kommer han att vara ganska beroende av splatter filmer. Den snälla Edward är nu Evil ED. Filmserien som Edward hjälper företaget att skära heter "Loose Limbs" och handlar om Dr West. En sadistisk läkare som söker efter attraktiva kvinnor att utföra sina sadistiska lekar på. Kroppsdelar flyger och blodet stänker i alla riktningar och det hela slutar i en komisk och slaskig röra.

Evil Ed är en låg-budget projekt skriven och regisserad av Anders Jacobsson, och kostade ca 250.000 kronor att producera. Filmen jävlas med Svenska Filmbyråns censurlagar och den löjliga moral paniken under 80-taletcsom utbröt den stora debatthysterin om skräckfilmer, vilket i detta fall handlade om att våld på film skulle vara skadligt för hjärnan och påverka dig mentalt . Uppenbarligen är detta också en hyllning till Bruce Campbell och Sam Raimis filmklassiker Evil Dead.

Anders tillsammans med Göran Lundström och Christer Ohlsson har skrivit ett lysande manus och satt Sveriges sämsta skådespelare under 90-talet och låtit de dö på de absolut mest stereotypa sätt som kan hittas på film. Enkel, avsiktlig och vriden humor blandat med blod-fyllda, galna och bisarra händelser som får varje åskådare till skrattattacker. Vi går direkt in i huvudet på den filmcensur som fanns i Sverige från 1911 till 1996.

Evil Ed är en av de roligaste filmer jag sett ur sin genre, och för ett par år sedan jag såg den på en gammal dammig original 35mm rulle. Det är en upplevelse jag aldrig kommer att glömma. Här ser vi bland annat Gert Fylking i rollen som en cigarr-sugande löjtnant. Vi hör också en över-dubbade Dr West av Bill Moseley själv - mer känd som karaktären Chop Top från "The Texas Chainsaw Massacre 2."

I början av filmens karriär var det faktiskt väldigt få människor som ville se den här filmen. Men de insåg snabbt att filmen hade en viss charm och bara några år senare hade filmen spridit sig till 60 länder och har nu sålt över 40 miljoner exemplar.

Slutligen vill jag säga att utan dessa filmskapare så hade den svenska filmbranschen varit riktigt tråkig. Det finns inga andra än dessa dårar som kan leverera filmer på samma sätt i Sverige.

Annons:
Upp till toppen
Annons: