"Radioactive Cannibal Vikings from Hell"
"Terror i Rock'n'Roll Önsjön"
"Zombienoid"
"Die Zombiejäger"
"Zomfobia".

Även någon novellfilm som jag inte minns namnet på.

Men förra året lanserade Cruzical Film & Media ytterligare en zombiefilm i vårt avlånga land och för ett tag sedan skickade regissören Daniel Lehmussaari filmen till mig och därför har jag valt att granska den.

Ett gäng geologi-studenter ska med sina lärare leta efter mineraler i en grotta. På vägen till grottan hittar de istället en äldre och övergiven gruva som de måste utreda. Men vad de inte vet med är att det läcker en giftig gas som tidigare har gjort att de äldre gruvarbetarna förvandlas till zombies. Och nu är det upp till geologi-lärlingarna att utrota zombierna en gång för alla.

Jag uppskattar verkligen att Daniel Lehmussaari gör skräckfilmer till oss svenskar. Och jag är mycket medveten om att det inte handlar om några pengar. Jag har tidigare varit snäll mot Daniel och jag har under en längre tid följt hans utveckling. Men den här gången är jag rädd för att ta en hård riktning och säga att utvecklingen har avtagit i kontrast från hans tidigare filmer. Jag tyckte inte att Svart Död var så bra som jag trodde att den skulle bli.

Fine, en svensk zombiefilm, underbart. Men när filmen mestadels består av CGI effekter, då är det på gränsen till halshuggning. Jag förstår verkligen inte folks förtjusning i det. Visst, det är billigt och enkelt att tillverka, men det ser verkligen inte bra ut och den exklusiva känslan försvinner helt när blodet bättre passar in i ett datorspel.

När Jonas Wolcher släppte den andra upplagan av Die Zombiejäger via "Sick Films", valde han att lägga till CGI-effekter för att öka mängden blod. Jag tror också att det berodde på att han körde samma teknik i dess föregångare "Dragonetti" och ville hålla sig till ett liknande tema i uppföljaren. Tyvärr blev jag förbannad på honom och sade att effektiviteten i actionscenerna fullständigt försvinner med denna typ av teknik. Han valde faktiskt därför att radera CGI effekter till hans kommande italiensk-release och jag är väldigt glad att han lyssnade på mig och insåg vilket misstag han hade gjort.

Min önskan är därför att Daniel tänker till innan han släpper filmen. Antingen det, eller att han finslipar på CGI-effekterna, eftersom det praktiskt taget ser ut som skit. De har trots allt använt riktiga blodstänk involverade i effekterna. Av egen erfarenhet är jag fullt medveten om att effekter i film är mycket svårt att utföra professionellt, men inte ens en sista utväg skall behöva ledas till CGI enligt mig.

Trots dessa brister och hårda ord, uppskattar jag trots allt filmens övriga tekniken och det är nog det jag gillar mest med Cruzial Film & Media. De bjuder på fina bilder med fina miljöer som inte vilken Independent-skapare som helst kan lyckas med. Sminkningarna på zombierna är också vackert utfört och får mig att tänka på make-upen från Nightmare City och liknande pärlor guld. För att inte prata om Shock Waves.

Jag kommer faktiskt köpa filmen när den släpps på DVD, för att spekulera i fallet om det har skett några konkreta förändringar i skillnaden till den promo jag fick av Daniel. Kanske detta omdöme lyckas få en ändring eller två, eller kanske inte?

Slutligen tycker jag att Daniels tidigare filmer "Death Academy" och "I Vädurens Skugga" anspelar sig betydligt bättre än Svart Död. Det finns ett smartare förhållningssätt, både när det gäller effekter och handling i de filmerna. Svart Död kunde ha gjorts betydligt bättre, och även om skådespelet, till skillnad från tidigare filmer, faktiskt var bättre genomfört, så räddar inte det filmens betyg i sin helhet.