Annons:
Etikettfilmrecensioner
Läst 1113 ggr
Greigh
2013-05-29 16:38

(R) - Plaga Zombie (1997)

Jag är lite ledsen på mig själv att jag började titta på denna filmserie i fel ordning. Jag såg uppföljaren "Plaga Zombie: Mutant Zone" innan denna föregångare från 1997. Jag lärde mig dock om mer detaljer i handlingen och om dess karaktärer som jag inte hade någon aning om innan. Därför är det viktigt att följa serien från början till slutet.

Mike Taylor besöker sin vän Bill Johnson som är en naturvetare. Men när Mike går ut för att få en nypa luft, blir han bortförd av ett UFO. Timmar senare kastar de tillbaka Mike, men något är fel med honom och långsamt börjar hans kropp muteras till en blodtörstig zombie. Nu kommer Bill att slåss emot hundratals andra zombies - hungriga efter blod! Bill måste sätta stopp för det och ansluts med en datornörd och en före detta brottare och tillsammans går de lös på alla zombies på ett mycket blodigt sätt!

Detta är början på det som senare blivit Argentinas blodigaste film-trilogin någonsin, men inte bara det, det är också Argentinas första zombie-film någonsin. Plaga Zombie kostade enbart 1500:- att färdigställa och det används bara en kamera att fotografera med. Det är inte den bästa, eleganta och originella zombie film, men den innehåller mycket mer gore än Peter Jacksons "Braindead" och till min stora förvåning, använder de bara CGI-effekter i en enda scen - det kändes som att budgeten tog slut.

Vad jag tidigare lärde mig från uppföljaren "Mutant Zone" är att de flörtar en hel del med Peter Jackson och Sam Raimi. Och det gör dom även i den här filmen, det finns också scener som påminner om "Re-Animator". Vi kommer att se olika nyanser av ansiktsmälningar, lite latex och massor av färgglada vätskor som ser ut som cornflakes / havregryn och karamellfärger. Det bjuds på en hel del fantasi och skaparna har definitivt gjort en utmärkt underhållning för alla independet-älskare ute.

Denna film kommer med som en bonus-skiva till "Plaga Zombie: Mutant Zone". Denna filmen är definitivt ämnad till alla som gillar Braindead, Evil Dead 2 och Re-Animator. Det finns inga ursäkter, så se till att hyra eller köp den - Den är guldvärd!

En recension om uppföljaren kommer senare!

Annons:
Upp till toppen
Annons: