Annons:
Etikettamerikansk-skräckfilm
Läst 3387 ggr
[Tilde]
8/1/13, 10:19 PM

Saw-filmerna

Jag beslutade mig härom dagen att se på Saw. Jag minns att jag endast gillade den första och andra filmen och nu när jag såg 3:an igen så förstår jag varför. Filmen hade ingen handling och gjorde en bara förvirrad. Sen var det överdrivet mycket gore. Jag beslutade mig dock för att fortsätta sen och såg idag 4:an och 5:an (jag har sett fyran förut, men inte femman).

De var riktigt bra igen! Lagom med gore och the games hade mer mening och storyn bakom allt förklarades. Dock vet jag inte om jag blev upplyst eller bara mer förvirrad… 🤪 

Imorgon blir det att se 6:an och kanske den sista filmen om jag hinner.

Min fråga till er är, vilken är den bästa respektive sämsta Saw-filmen enligt er?

För mig är 1:an bäst och 3:an sämst - men jag har ju som sagt inte sett alla filmerna än.

Annons:
Zadeira
8/2/13, 8:08 AM
#1

Jag tycker helt klart att ettan och tvåan är bäst som filmer var för sig. Den sista var inget vidare att hänga i granen, trots att jag såg den senast så minns jag i princip bara en eller två scener från den och handlingen i sig minns jag inte alls.

Däremot tycker jag om att saker från de tidigare filmerna avslöjas och hamnar i ett nytt ljus och att man verkligen får ett sammanhang när man ser alla. Utan att spoila kan jag ju säga att det fanns en del bitar som verkligen faller på plats när man ser dem allihop. Meeeeeen, det hade inte behövt så många filmer ju! 3 hade räckt gott och väl.

Nu blev jag ju sjukt sugen på att se om dem allihopa. Will do!

[Tilde]
8/2/13, 9:21 AM
#2

#1 Okej vad kul att man får veta ännu mer! :) Ska se 6:an nu på morgonen och kanske den sista senare idag om jag får tid. Men jag håller med dig, det har blivit väldigt många filmer! De tjänar ju pengar på det, så självklart ville de inte sluta efter 3.. 😛

Spoiler!

En sak jag stör mig lite på är människorna i fällorna/"the games" att de är så extrema och inte tänker. T.ex. hon i 2:an som stoppar båda händerna i glaslådan med knivar… eller de nu i 5:an jag såg igår, som skär upp hela armarna för de behöver blöda i en burk, istället för att skära mindre och blöda lika mycket…

Calcifer
8/4/13, 9:13 PM
#3

#2 Fast det är just det som är hela poängen. John (Kramer, Jigsaw) VET att någon kommer sticka in händerna i lådan eftersom de i sin desperation helt missar att NYCKELN som låser upp lådan sitter i låset vid sidan av den. Alltså, det är ju hela poängen. Han vågar sätta nyckeln där för den kommer ignoreras. I första filmen ligger nyckeln till Adams kedjor i badkaret med honom - men nej, där letade han inte ens för ett ögonblick. Det visste John också om. Och hela poängen nu i femman var ju att de inte skulle följt sina första insinkter, dvs "survival of the fittest" eller alltså "den starkaste överlever". Poängen i deras lek var att de skulle jobba TILLSAMMANS och inte mot varandra. Det fattade de inte fören på slutet när det bara var två kvar, och då var de tvungna att spilla så mycket blod för de var tvungna att fylla burkarna upp till en viss gräns. De säger det t.o.m. själva. Hade de jobbat ihop alla fem hade de klarat ALLA testerna utan någon större smärta eller stora problem, men eftersom de inte fattade i tid hur leken gick till så tog de ihjäl varandra istället. En annan sak som John (och även Hoffman, till viss del).

Personligen är trean min favorit och min minst gillade film, samtidigt. Jag gråter som ett djur på slutet när Amanda och John dör, speciellt Amanda, eftersom jag trots min kärlek för John hatar honom så enormt för att han inte fattar vad hon egentligen behöver och vägrar inse att hans jävla metod inte fungerar med henne. Sjunde gillade jag rätt skarpt, även om jag är besviken över att det bara blev sju filmer och inte åtta som det först var tänkt - det märks att de tryckt ihop två filmer till en.

För övrigt kan jag analysera sönder Saw filmerna till småbitar och plocka isär varenda liten detalj i dem för jag älskar dem så sjukt mycket. Och jag ser inte ens våldet när jag kollar på dem, för det är så hemskt irrelevant när man koncentrerar sig på den verkliga handlingen.


"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

[Tilde]
8/4/13, 10:52 PM
#4

#3 Jo det vet jag! Min poäng var att ingen är väl korkad nog att stoppa in ANDRA handen också när man märker att den första sitter fast, hur desperat man än är. 😛 Men jag gillade den fällan/"leken" där de var 5 st och egentligen skulle jobba ihop men istället vändes emot varandra. Det var smart gjort av skaparna. Jag gillar såna "lekar" där de ska tänka och använda hjärnan istället för bara hugga av sin kroppsdelar och liknande. Och så menade jag att man blöder ju lika mycket oavsett om man skär sig bara in i handen istället för att skära upp halva armen liksom. Det slutar ju inte blöda bara för de inte fortsätter skära högre upp.

Calcifer
8/4/13, 11:06 PM
#5

#4 Nja, du kan ju prova att sätta dig i deras situation av extrem desperation och se hur rationellt du lyckas tänka. ;)

Fast de har ju en viss tidspress på sig, när det ska tappas upp blod, och nog för att de fortfarande skulle blöda, men inte lika mycket eller lika snabbt.


"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

[Tilde]
8/4/13, 11:23 PM
#6

#5 Jag hade nog varit mer rädd för saker än desperat att testa allt… 🤐 I alla fall när man har sett alla fällor som finns liksom.

Nja det vet jag inte. Overkligt ändå att man kan göra det så pass långsamt och inte svimma eller liknande. Men men.. Det var i alla fall spännande 🙂

Annons:
Calcifer
8/4/13, 11:40 PM
#7

Kroppen är bra mycket tåligare än man tror, men jo, de svimmade ju till slut. ;)


"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

[Tilde]
8/5/13, 1:40 PM
#8

#7 Mjo men jag tror inte att de tåligaste ens skulle kunna klara sånt. xD Nåja, jag gillar själva konceptet med Saw-filmerna, tycker det är sjukt bra! Men vissa saker stör jag mig på, fast så är det ju med alla filmer… 😛

[GerbilLooover]
8/6/13, 3:55 PM
#9

Älskar Saw filmerna även om man inte fattar nått alls 😇

Vet inte vilken som är min favorit och vilken jag tyckte va sämst, men gillade 1an mest tror jag, sen The Horsepowertrap/Car trap från 7an eftersom Chester Bennington är med, men annars tyckte jag 7an va väldigt dåligt gjord så den är nog den sämsta.

Upp till toppen
Annons: