Annons:
Etikettövrigt
Läst 2963 ggr
[Ympulse]
11/14/13, 8:42 PM

Vad reagerar ni på?

Hej människor.

Vilka slags skräckfilmer reagerar ni på? Paranormalt, splatter, verklighetsbaserat…? 

Och då menar jag reagerar som att man blir obehagad eller rent av rädd av det man ser.

Själv är jag inte alls känslig med skräckisar eftersom de flesta är brutalt dåliga (för mycket "tryhard"-effekter, patetiskt!).
Men jag är alldeles svag för verklighetsbaserade/trogna filmer som framförallt handlar om misshandel, våldtäkter och liknande.
Sådant som jag fruktar personligen alltså.

Igår såg jag t.ex I Spit on your Grave 2. Vred mig, slog knutar på lemmarna, bet mig själv… Konstigt nog är det en sådan reaktion jag vill uppnå.

Nu vill jag höra era farhågor i filmvärlden! ^^

Annons:
[THEfluffyRAT]
11/14/13, 10:34 PM
#1

Jag blir inte rädd för filmer direkt så inget är så läskigt för mig, första gången jag såg Paranormal Activity var väl lite läskigt så ja filmer filmade med kameror är ibland läskiga, men det är mera att man sitter och tänker ''nåt kommer hoppa fram, när som helst, jag vet!'' det gör en rädd liksom. Men det har dock blivit för tjatigt nu med att de typ öppnar kylskåp och så står inget bakom när man förväntar det. Men filmer med våldtäkt gillar jag inte såsom the last house on the left (tror ja den heter) och koreanska skräck filmer.

[Ympulse]
11/17/13, 2:30 PM
#2

#1 Håller med!

Kollade på Paranormal Activity 4 igår med ett gäng andra, och alla blev helt uppskakade så vi satte igång en mysigare film sisådär klockan fem på morgonen… xD
Känner att så länge filmen känns verklighetstrogen (om man bortser från de värsta demoneffekterna i just PA4) kan jag bli uppskakad av i princip allt, men det är aldrig en rädsla som består.

Men som sagt, våldtäktsfilmer tilltalar mig direkt med obehag o.o

JodineFritzl
11/19/13, 12:17 PM
#3

Har aldrig innan brytt mig speciellt om just våldtäktsscener förrän just nu, undviker helst filmer som har långa eller brutala våldtäkter om jag vet att filmen innehåller det. Det är inte skräck, mer en avsky för själva handlandet, som gör att jag inte riktigt kan med det.

Fanny.ez
11/28/13, 11:59 AM
#4

Jag reagerar mest på riktigt psykologiska filmer, som se7en eller the mist. Tror knappast en film någonsin påverkat mig så mycket som the mist. Jag kan fortfarande tänka på den idag och bli lite småarg!

MVH Fanny - sajtvärd på www.neurologiskasjukdomar.ifokus.se

Zadeira
11/28/13, 6:18 PM
#5

Jumpscares skrämmer mig sådär att "överlevnadsinstinken" kickar in. Rädd blir jag ju, men bara väldigt tillfälligt och övergående på sekunder.

Sådant som jag upplever som obehagligt som sätter sig lite som illamående och lite längre ihållande obehag är främst tortyr som när någon drar loss naglarna och långvarigt torterar sitt offer. Jag älskar att se filmer med såna inslag just för den där lilla extra rysningen av obehag även om det tyvärr är alldeles för sällan jag lyckas hitta filmer som verkligen gör mig illa till mods.

[Ympulse]
11/28/13, 6:35 PM
#6

#5 Håller med om att det borde finnas fler riktigt bra skräckisar så att man verkligen vill krypa ur skinnet! Finns så mycket värdelöst :/

Annons:
Greigh
12/2/13, 2:50 PM
#7

Jag blir aldrig rädd för skräckfilm, men vad som ger mig obehag är realistiska skräckfilmer, som man vet med sig kan hända på riktigt och vad som faktiskt förekommer runt om i världen.

[Tilde]
12/3/13, 11:33 PM
#8

Rädd brukar jag inte bli som så, men jag har svårt att se filmer där det är verklighetsbaserad tortyr/misshandel och liknande. Vanliga tortyrfilmer så som Saw eller Hostel gillar jag, men just när det är verkighetsbaserat har jag svårt för det.

[GIKmio]
12/6/13, 7:22 PM
#9

Jag reagerar på verklighetsbaserade filmer.. Kan tex vara filmer baserade på hemska mord som hänt i verkligheten. Och då är kanske tanken mer kuslig eftersom detta faktiskt har hänt och inget påhittat.

[Ympulse]
12/7/13, 12:47 AM
#10

Verkar som att de flesta reagerar på verklighetsbaserade/trogna filmer!

Hayabusa_
12/15/13, 9:23 PM
#11

Jag är milt sagt en ultra fantast och sett mycket. Drabbat fru + vänner och familj med bra och dåliga rullar sedan 1986 då jag blev helsåld i genren. Inget skrämmer mig direkt…Men gamla kvinnor (potentiella ur-häxor) ger mig ett visst obehag:)Blev skrämd av gamla House by the cemetery som barn och det sitter lite sjukt kvar än. Slår jag på den så kommer en gammal känsla i kroppen:)

[Yoshi]1
12/20/13, 10:37 AM
#12

Jag är så pass avtrubbad så jag har inte blivit rädd sedan jag tjuvtittade på Djurkyrkogården som liten ;)
Fick en film som heter The Original Faces of Death & den kan man minst sagt kalla vidrig & brutal. Rekommenderas INTE att se!
Filmer med innehåll av djurplågeri & våldtäkt klarar jag inte av att se. Vid djurplågeri gråter jag & bryter sönder skivan & vid våldtäkt spolar jag förbi (skulle det vara vid flera tillfällen skulle jag troligtvis sluta se filmen).

[Ympulse]
12/20/13, 12:40 PM
#13

#12 Håller med fullt ut om djurplågeri, det är 1000x värre än när en människa torteras! Har dock haft turen att slippa se sådana filmer än så länge :)

Annons:
[Yoshi]1
12/20/13, 12:57 PM
#14

Tack Ympulse :)
Ja, precis. Jag tyckte även The Braineater (2001) & Seed (2007) var obehagliga när det handlade om barnen (& även djur i Seed).
Skönt det :D

Helenaw87
12/26/13, 1:28 AM
#15

Det är ytterst sällan jag blir rädd eller äcklad men av human centipede mådde jag skit.. mådde illa å kan typ inte få bilden ur skallen.
Den gamla exorcisten kan skrämma mig..
Även Evil dead från 1981.
Just äldre skräckisar kan skrämma mig rejält men de nya är för mkt blaha kan jag tycka ibland.

"Fantasy abandoned by reason produces impossible monsters"

Peak303
12/26/13, 7:56 PM
#16

Jag blir bara rädd av att saker typ hoppar fram när man inte är beredd på det. Annars tycker jag bara det är obehagligt med "slplash", då jag inte riktigt klarar av att se när kroppar går halvt sönder och blod sprutar hej vilt. :)

Mer än så reagerar jag inte så mycket på skräck. Sitter ofta och letar fel i filmer vilket jag blir smått förbannad av då jag inte riktigt kan koncentrera mig på filmen xD

-'  Malin Hultman _- Medarbetare på Kanin & Naturfoto
_Snowflake's Kaniner, hoppkaniner i Lund, Skåne
Portfolio | Instagram | Kaningenetik

Mantissa
12/26/13, 10:28 PM
#17

Tål hur mycket avhuggna huvuden eller genomborrade kroppar som helst, men stick en nål under en nagel eller skär av en hälsena så kan jag inte låta bli att gömma respektive del under filten ;)

Peak303
12/26/13, 10:37 PM
#18

#17: Haha du påminde mig om nålar, usch fy och blä. Kan inte ens se sådant utan att typ rysa, men gör så även IRL! xD

-'  Malin Hultman _- Medarbetare på Kanin & Naturfoto
_Snowflake's Kaniner, hoppkaniner i Lund, Skåne
Portfolio | Instagram | Kaningenetik

502512,5
1/1/14, 1:09 AM
#19

Paranomalt är det som skrämmer mig mest, just för att i fall sådant som andar/demoner skulle förekomma är det inget som man har någon kontroll över. Men det jag tycker mest om att kolla på (kanske inte skräck) är psykologiska filmer som man får tänka lite efter, tex Shutter Iland.

Whippetgerbilen
1/14/14, 6:47 PM
#20

Saker med spöken och så;)

Dogs is my world ♥

Annons:
decomposition
1/15/14, 9:31 PM
#21

Klarar av ganska mycket MEN jag känner rejäl obehagskänsla av brutala splatterfilmer 🤮

Greigh
1/16/14, 9:02 AM
#22

Jag får tillägga att Mondo-dokumentärer som ger oss bilder från verkligheten kan vara riktigt skrämmande att titta på ibland.

Zadeira
1/16/14, 10:49 AM
#23

#22, Verkligheten är ofta mycket mer skrämmande än någon skräckfilm tycker jag.

KastKatt
1/19/14, 2:28 PM
#24

Jag har alltid trott att jag var väldigt lättskrämd tills jag skulle ha "skräckmys" med några vänner och valde ut två filmer. En som skulle ses när vi åt (Hellraiser för myskänslan) och sedan avsluta med Inside (&%&# film alltså, vidrig.) men när vi sett halva Hellraiser utbrister en av dem "Oh, vad skönt att vi ser den värsta filmen först"….

(lite roligt notis så där)

Jag har inga problem med splatter alls, men har svårt för våldtäkts eller scener som innehåller plågeri av djur och barn.

Blir mest skrämd när det är filmer som bygger upp en grym stämning senast, men det kan också vara att det är något som talar till mina primära rädslor. "don't be afraid of the dark" var en film som konstigt nog skrämde slag på mig.

Den thailändska Alone och sydkoreanska Tale of two sisters ger mig the creeps också.

Greetings.

Legacy Mwari.
-En berättelse om en annorlunda familj!

Upp till toppen
Annons: