Annons:
Etikettpresentation
Läst 825 ggr
Calcifer
6/16/17, 4:33 PM

Ny sajtvärd!

Hej där!

Nu har jag tagit över värdskapet och tänkte att jag skulle få igång lite mer aktivitet på sidan! Eftersom jag i brist på bättre saker att pyssla med ser i snitt ungefär 5-10 filmer minst i veckan och många av dem skräckfilmer så tänkte jag försöka skriva en recension varje gång jag ser en skräckfilm. Naturligtvis är ni varmt välkomna att göra detsamma! 

Nu har jag ju nyss tagit över värdskapet, så under de närmaste dagarna kan det hända att det sker några förändringar i t:ex reglerna och det kan dyka upp nya trådar som det vore bra om ni tog del av.

Jag kommer även att söka aktiva Medarbetare till sidan i en separat tråd!

Inom kort kommer en presentation om mig!


"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

Annons:
2Sirius
6/16/17, 5:22 PM
#1

!ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ?ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Calcifer
6/16/17, 5:27 PM
#2

Japp, den har jag sett!

Tyckte den var bra, den hade bra skådespelare och en intressant handling som fungerade bra. Inte en sån där film som jag skulle se om och om igen, men är glad över att jag såg den och skulle rekommendera den!


"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

2Sirius
6/16/17, 6:09 PM
#3

Tack ☺ Kanske var det för att jag såg någon skräckfilm som lite, varför jag har varit väldigt mörkrädd tidigare. Än om jag kan vara det lite idag också, så vill jag inte bli så rädd som jag har varit. Vet inte varför jag då ibland tittar på sånna filmer… Men vad jag slås av är hur lediga många av dem är. I alla fall de jag har sett, producerade de senaste 15 åren. Jag hittar ju flera scener där, "om man hade gjort såhär" så hade den blivit skitläskig. Görs det skräckfilmer idag, som kan skrämma skiten ur vem som helst?

!ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ?ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Calcifer
6/16/17, 6:57 PM
#4

#3 Det beror så hemskt mycket på vad man är rädd för faktiskt. Jag väntade t:ex med att se Hajen tills jag var över 20 för jag har hajfobi och jag skrek rakt ut flera gånger och var verkligen livrädd när jag såg den. Och efteråt också. Flera andra hajfilmer som egentligen inte är särskilt bra, t:ex Deep Blue Sea, skrämmer skiten ur mig av samma anledning.

Men ja, enligt mig görs det fortfarande filmer som är genuint skrämmande, men återigen så beror det på vad för slags skräckfilmer som man tycker är otäcka. En del blir livrädd för filmer om mördare, andra för övernaturliga filmer. Så det är hemskt svårt att ge ett rakt svar på den frågan. :)


"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

2Sirius
6/16/17, 7:27 PM
#5

Så klart, enskilda faktorer man är rädd för, så som Hajar, Klowner, Ormar eller Höga höjder, kan ju skrämma den som räds för det, än om det inte händer något. Men jag tänker, vitsen med filmer, är ju att man lever sig in i, och sätter sig in i de olika karaktärernas situation, känslor och tankar. Den klassiska scenen, att någon som är förföljd, ska in i ett hus, tappar nyckeln, fumlar lite med nyckelknippan… Den kanske inte skrämmer folk så mycket, men de flesta sånna scener, får flertalet av tittarna att krypa i soffan. Alltså, vissa scener, berör mer skenerelt. Finns det tror du någon skräckfilm, eller skulle det gå att göra en skräckfilm, som "generellt" skrämmer alla?

!ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ?ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Calcifer
6/16/17, 8:01 PM
#6

#5 Det beror nog också lite på vad du menar med skrämmer. Är det hoppa till - oja, absolut finns det filmer som kan få vem som helst att hoppa till i princip. Även om man inte tycker filmen är bra eller tycker den är läskig efteråt så kan man hoppa till i stunden. Jag tycker det finns en otrolig mängd filmer där jag absolut hoppar till, men efteråt berör filmen mig inte alls och jag är inte imponerad och det finns ingen slags rädsla som håller sig kvar. Andra filmer kan utan tvekan skrämma skjortan av mig både när jag ser den och även efteråt. 

Men generellt skulle jag säga att filmer man kan sätta sig in i förmodligen skrämmer mer. Sen beror det ju också på vad man själv tror och är rädd för. En del som t:ex kan känna sig lite paranoida kring att bli överfallen eller få inbrott och liknande kan bli långvarigt rädd av den typen av filmer. De som tror på spöken och andar kan bli påverkad starkare av den typen av filmer.


"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

Annons:
2Sirius
6/16/17, 9:27 PM
#7

Den första film, som jag kommer att tänka på, då jag läser det första stycket, är, "Handen som gungar vaggan." Som jag mins det, så är det en scen mot slutet, där barnflickan oväntat dyker upp… Och det är klart… Om någon skulle vara rädd för barnflickor, så skulle den filmen kunnat upplevas som en skräckfilm också ☺

!ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ?ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Calcifer
6/16/17, 9:59 PM
#8

#7 Tror det räcker med att man är förälder för att en sådan film ska påverka mycket. Jag tyckte inte själv den var otäck, men jag har inte heller några barn så jag har ingen aning om hur stark den skräcken kan vara för att något sådant potentiellt skulle kunna hända.


"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

2Sirius
6/16/17, 10:22 PM
#9

Har inte heller barn, men just den scenen, då hon plötsligt dök upp oväntat fick mig att rycka till, kanske just för att det inte var en skräckfilm, och man därmed inte väntade sig att bli rädd… Tror att det var "Djur kyrkogården 2" som jag tyckte var läskig då jag såg den som liten. (Såvida jag mindes fel), såg den för några år sedan igen, och kunde inte fatta vad jag kunde tycka var läskigt i den. Så, om man skulle välja en film som flest mäniskor skulle tycka var läskig…. Vilken skullemdu säga då?

!ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ?ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Calcifer
6/17/17, 1:58 AM
#10

Fast ju yngre man är desto mer saker tror man ju på, och det sunda förnuftet har inte riktigt vuxit till en än. Då är det mycket, mycket läskigare att tro att jo, den där dockan kan nog komma till liv, eller jo, en yxmördare skulle ju kunna komma in genom fönstret när jag sover, osv. Sen när man är vuxen och för det mesta vet att nej, det där kommer inte hända, så är det inte riktigt samma sorts skräck. Utom just inom de områden man kan sätta sig in ordentligt i.

Jag tyckte Jurkyrkogården 2 var riktigt kass i jämförelse med ettan, som åtminstone följde boken som är brilliant för övrigt.

Hm, ja, om vi går i lite olika tidsepoker då. 

Exorcisten från 73 var ju känd som en ovanligt skrämmande film för sin tid. När Lammen Tystnar har också ansetts som ovanligt otäck, och det är för övrigt den enda skräckfilm som vunnit Oscar för Best Picture. Den är egentligen mer av en thriller, men när den kom ut skrämde den byxorna av folk. När Cannibal Holocaust kom ut, som var en av de första "found footage" filmer så trodde folk genuint att det var på riktigt och regissören hamnade i domstol i Italien misstänkt för mord tills de som dör i filmen kom in och sa att jodå, de lever. Den skrämde folk också.

Förr, var det nog lättare att skrämma en större publik, för skräck då och skräck nu är faktiskt väldigt annorlunda. De har ofta en lite långsammare takt, de förlitar sig mycket mindre på "jump-scares" där man blir rädd för att någon hoppar fram och musiken blir ungefär fem miljoner decibel högre. Men för att uppskatta äldre filmer idag måste man också respektera när de var gjorda, och komma ihåg att många saker vi har nu, hade vi inte då, så att döma ut dem som typ B-filmer med värdelösa effekter är inte riktigt rättvist.


"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

Zadeira
6/17/17, 10:21 AM
#11

Jag fortsätter gärna som Medarbetare på sajten, och kan absolut vara med aktiv på sidan igen om det finns en Sajtvärd som styr upp det litegrann.

Calcifer
6/17/17, 1:41 PM
#12

#11 Det är du varmt välkommen att göra! Förhoppningsvis kommer jag under helgen ändra om lite och sådär samt försöka få upp aktiviteten med lite recensioner och några diskussioner!


"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

Zadeira
6/18/17, 1:55 PM
#13

#12 Det är bara att höra av dig om du vill att jag ska fixa något :)

Annons:
Greigh
6/18/17, 10:53 PM
#14

Kul att forumet får fart igen med en ny Sajtvärd. Detta är första gången på några år som jag överhuvudtaget är inloggad på iFokus. Kom in här av en slump precis och känner en osäkerhet kring om jag kommer att delta här något mer.

Lycka till med allting 🙂🎈

Calcifer
6/18/17, 11:15 PM
#15

#14 Ja jag hoppas få lite fart på det! Hoppas det inte känns som om jag kom här och stal sajten ifrån dig!


"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

Greigh
6/19/17, 7:18 AM
#16

Calcifer: Jag har inte varit online på 3 år och har därför inte skött min roll som Sajtvärd. Du är mer än välkommen att ta över. Det gynnar forumet till att bli aktivt igen :)

Calcifer
6/19/17, 10:08 AM
#17

Vad Bra! Skräckfilm är en passion så ser fram emot att dra igång den på allvar så fort jag är hemma igen!


"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

Upp till toppen
Annons: