Annons:
Etikettfilmrecensioner
Läst 1102 ggr
Calcifer
6/21/17, 10:32 PM

The Curse of Robert the Doll

Jag erkänner direkt att detta inte blir en komplett recension. Varför? För att jag klarar seriöst inte att se klart filmen. Åtminstone inte just nu. Och jag brukar vara bra på att se klart även de sämsta filmerna.

Spoilers kan förekomma, dock inte slutet eller liknande då jag inte sett klart den!

Välkomna att fylla ut om ni sett den eller vill se den.

* * *

Detta är en Brittisk skräckfilm skriven och regisserad av Andrew Jones. Filmen har egentligen en ganska intressant bakgrund då den är baserad på en verklig docka vid namn Robert som också ska ha sagts varit hemsökt. Nu beror det ju såklart på om man tror på det paranormala eller inte, men filmen ska i alla fall vara baserad på verkliga händelser.

Filmen börjar med att en ung student, Emily, börjar ett jobb som nattstädare på ett dockmuseum. När hon får en rundtur innan sitt första pass av hennes chef, Ethel, så stannar de till vid montern där Robert sitter. Under glasmontern sitter en liten skylt som säger att man måste be dockan om lov innan man tar dess bild. Ethel förklarar att om man inte gör det får man en förbannelse över sig från dockan. 

Detta är ett element taget direkt ur verkligheten då museet där riktiga dockan Robert nu finns också har en sådan skylt, samt att det tydligen sitter flertalet brev på väggen runt hans monter från människor som ber honom att släppa dem från den förbannelse han lagt på dem.

Än så länge låter den väldigt lovande, jag håller med. Där filmen faller platt är dock dels skådespelarnas insats, men inte bara där. De gör delvis ett bra jobb, men manuset är väldigt platt skrivet och växlarna mellan scener och platser kan ske helt plötsligt och det förstör filmens flöde. Huvudkaraktären börjar insistera på att något är fel och att det nog är dockan som ligger bakom det långt innan vi, publiken, fått riktigt se att det skulle kunna stämma. Historien känns alltså dels krystad och dels väldigt påskyndad. 

Såklart var det nödvändigt att slänga in en ytlig och inte särskilt välspelad eller välskriven romans mellan Emily och en av nattvakterna. Det tar ungefär en halvtimme innan något egentligen händer, och innan dess har det knappt byggts upp någon spänning. Emily påstår att hon känner sig obekväm, säger att hon sett saker, men det är inget vi fått ta del av. Det enda vi fått se är att när hon vid något tillfälle ska torka av Roberts monter så finns det handavtryck på insidan - som försvinner såklart när hon hämtar Ethel för att visa henne.

Jag orkade se ungefär 10 minuter till, men sedan gav jag upp.

Underliggande från början är också någon slags hintad konspiration mellan polisen och ägaren till dockan och museet. Där dockan tydligen varit en del av något slags brott, men polisen tar det såklart inte på allvar, så en konstapel smugglar ut dockan och säljer den till museets ägare som hintar nåt om att han vet att dockan är ond. Dock såg jag alltså inte så pass långt att jag fick någon direkt klarhet i det.

Rekommenderar jag denna film?

Nej, ganska uppenbart gör jag inte det. Den är långtråkig, inte tillräckligt välspelad, inte klippt så det blir ett bra flöde, musiken gör ingenting för stämningen, karaktärerna känns allt för kliché och helt ärligt så finns där inget driv att få veta vad som faktiskt kommer hända. Finns ingen nyfikenhet. Istället för att faktiskt se filmen rekommenderar jag er att läsa om den riktiga dockan som filmen är inspirerad av istället för att slösa tid på detta.

Länk till filmens IMDB
Länk till dockans wikipedia


"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

Annons:
Zadeira
6/22/17, 9:29 AM
#1

Tycker att Robert the Doll är rätt häftig i verkligheten. Har sett både bilder på honom och filmklipp och det är något lite obehagligt över honom. Jag hade inte vågat ta bild av honom utan att fråga först ;)

Men då vet jag att jag inte behöver se denna filmen :)

Calcifer
6/22/17, 2:11 PM
#2

#1 Ja, har du 1,5 timme att slå ihjäl så kanske du skulle gilla filmen, recensionen är ju mycket från min synpunkt liksom. Men personligen hade jag hellre kollat på när färg torkar.


"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

Upp till toppen
Annons: