Läst 677 ggr
Calcifer
6/29/17, 2:00 PM

Incarnate

Inga direkta spoilers om handlingen förekommer!

Incarnate är en ny skräck/thriller med Aaron Eckhart. Den  följer en besatt 11-årig pojke och de som kämpar för att rädda hans liv innan det är för sent. Incarnate försöker vara lite egen och unik genom att ge hela "possession" temat en egen vinkel men det fungerar tyvärr inte så bra som den tror. Filmen känns inte unik på det sätt att den tillför något nytt till genren, däremot känns den unik i att den är lanserad som en skräckfilm men inte känns som en under mer än kanske 5-10 minuter av speltiden.

Vi har en karaktär, Dr. Embry (Eckhart) som inte är präst men som agerar i den rollen av typiska exorcism temat. Embry slåss inte bara mot demonen i pojken utan också mot sina egna demoner från sitt egna förflutna. Något som antagligen finns med i filmen för att göra den djupare och mer intensiv. Men som tyvärr bara gör det hela lite grötigare och mer klyschigt (gasp, han gör inget för någon annans skull utan för sin egen - så unikt! *ironi*). Från första början är det rätt lätt att veta att det kommer mer än vad som syns på ytan så tyvärr är den även rätt förutsägbar.

Känns inte alls som en skräckfilm, mer som en thriller/drama med lite läskiga drag. Som sagt så försöker den rätt hårt att vara unik och egen och nyskapande men den misslyckas tyvärr totalt. Den var inte bara rörig och grötig, den var långtråkig också. En del karaktärer kändes det bara totalt onödigt att ha med, och den försökte trycka in för mycket handling och information i en långfilms speltid.

Hade denna historia gjorts till en miniserie på 3-4 timmar tror jag det hade fungerat bättre för det hade varit mindre rörigt och man hade kunnat ge riktig struktur till alla idéer som hade kunnat göra den nyskapande och unik. Nu är det en i mängden, den ger inte genren något nytt, den gör ingen splash in i ens medvetande och jag kommer inte lägga den på minnet alls.

Gillar man exorcism temat och skräckfilmer som inte direkt är läskiga eller skrämmande på det sättet så tror jag säkert man kan tycka den är okej. Om man inte förväntar sig att bli livrädd är den nog också okej.  Jag ville gilla den för jag älskar Aaron Eckhart, men det gick verkligen inte. Sen var tyvärr slutet inget som räddade filmen heller utan kändes krystat och väldigt antiklimax. Typ, var det det här som jag väntat på i över en timme?! Det här?! Verkligen? Säker? Ska vi inte prova igen? Nej? Okej, det slutar verkligen så här. Visst. Ok.

Jag kan förstå att de finns de som gillar denna film, men jag personligen gjorde det inte. Den var inte tillräckligt med skräck för att passa in i skräckgenren. Och den hade inte tillräckligt med det övriga för att kunna få slinka in på "ok, var ingen skräckis, men sjukt bra ändå" så tyvärr hamnar den längst bak i huvudet på mig och där lär den stanna också. Kommer inte se den igen, men har man tråkigt och gillar tanken på filmen så tycker jag man kan ge den en chans.

"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"