Annons:
Etiketteuropeisk-skräckfilm
Läst 1201 ggr
Calcifer
2017-07-15 23:45

Rum 213

Recensionen är spoilerfri!

Nu drar vi ner skräcknivån lite och kikar på en film som heter Rum 213, är svensk, och mer lutad åt en yngre publik men som dock fortfarande räknas in i genren.

Filmen är baserad på boken av Ingelin Angerborn med samma namn. Den handlar om 12-åriga Elvira som åker på sommarkollo där hon träffar jämnåriga Bea och  Meja som blir hennes rumskamrater. Då det visar sig att det är en vattenskada i det rum de skulle ha så flyttas de in i rum 213, där ingen bott på 60 år, och av goda orsakar. Snart börjar skumma saker ske på kollot…

Jag ramlade över filmen som av en slump, och kände vagt igen namnet och då jag var trött så kände jag efter att ha sett trailern att jo men det kunde väl vara en lagom film att kolla på. Efter en halvtimme ungefär så insåg jag att jag hade visst läst boken också någon gång innan.

Det här är inte en jätteläskig film där man biter i naglarna och skriker högt av skräck. Den är inte intensiv och den lämnar inget djupt intryck i en. Men det är en rätt mysig film att se ändå, och jag skulle säga att den är perfekt att se med sina barn, yngre syskon eller liknande. Filmen är ifrån 11 år, så det i sig säger ju att det som sagt inte är någon blodisande skräckis. Men dålig är den absolut inte, jag gillade den som en lugnare film som fortfarande kunde kännas lite spännande här och där.

Tycker den var lugnt värd att se. Boken gav såklart mer detaljer och var mer ingående men filmen var helt okej i sig.


"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

Annons:
Upp till toppen
Annons: