Annons:
Etikettpresentation
Läst 520 ggr
teet
7/29/17, 4:44 PM

Inte skrämd

Hej där! Jag är ny här i Skräckfilms-forumet. Serinte så mycket film nuförtiden, men kunde inte låta bli att kika in här. Är svårt förtjust i italiensk skräck/zombie/kannibal, såsom Fulci, Deodato, Argento och Lenzi. Älskar även Hellraiser (fram t.o.m 4:e), gillar Fredag den 13:e (de flesta i serien har nått att ge faktiskt) och många Stephen King-filmatiseringar.

För mig har poängen med skräckfilmer ALDRIG varit att bli skrämd. Och jag har nog faktiskt aldrig blivit skrämd av en film heller. Så vad är det då jag jag gillar med skräck? Svårt att sätta fingret på, men mycket handlar nog om estetiken. Blod är snyggt. Jag har sedan unga år också ett allmänt intresse för död och förödelse (vilket kan bero på något så typiskt Freudianskt som att min morsa är skiträdd för döden, spöken o dyl 👻🐖). Skräckfilmer framställer också människor och livet på ett sätt som stämmer bättre med min syn på existensen än "vanlig" film.

Skulle vara kul och höra om någon av er annan också tittar på skräck av någon annan anledning än att bli skrämda! 😮🙂

Annons:
Calcifer
7/29/17, 5:07 PM
#1

Jag måste inte alls bli skrämd av en skräckfilm för att kunna tycka de är bra. Jag blir inte det minsta rädd för Sawfilmerna men jag älskar dem. För min del handlar det mycket om det mänskliga psyket, hur folk tänker, resonemang och sådär. Gissningsvis (peppar, peppar, ta i trä) kommer jag aldrig själv bli jagad av en seriemördare eller vara en seriemördare så genom filmer och böcker kan man ändå utforska den delen av psyket utan att man liksom gör nåt.


"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

teet
7/29/17, 5:44 PM
#2

#1 Ok, förstår hur du menar! Den aspekten av skräckfilm är/har nog faktiskt varit aktuell för mig också. Det snuddar lite vid "existensen" som jag nämnde.

[LadyK]
7/31/17, 8:49 AM
#3

Håller med #1 jag älskar det psykologiska i filmerna. Just Saw hade i de första filmerna en teoretisk möjlighet att man skulle klara sig som offer genom att göra mot sig själv det man gjort mot andra i livet. Det gillade jag, sen blev det tyvärr lite mer splatter av dem men de är fortfarande bra.

Upp till toppen
Annons: