Annons:
Etikettamerikansk-skräckfilm
Läst 932 ggr
Calcifer
2017-10-03 13:39

Death Note (2017 - inga spoilers)

Jag såg idag Death Note, den nya amerikanska versionen som finns på Netflix. För det första måste jag påpeka att mina åsikter kommer ifrån att aldrig ha sett animen, läst mangan, eller sett något annat om den. Det enda jag i princip visste innan jag såg den var att det finns en bok. skriver man någons namn i den, så dör den personen. Punkt, det var allt jag visste, så jag har ingenting att jämföra med.

Filmen handlar om Light, en smart kille som helt plötsligt från ingenstans får tag i en bok som heter Death Note. I den finns en lista med regler, den första är helt enkelt, den person vars namn du skriver i boken kommer att dö. Naturligtvis tror han inte på det först, för vem skulle göra det, men sedan dyker en demon kopplad till boken upp vid namn Ryuk, och det visar sig att det är 100% på riktigt. Därefter, tillsammans med en tjej vid namn Mia, bestämmer sig Light för att göra sig av med all ondska i världen genom att helt enkelt döda hemska personer, kriminella personer, mördare, pedofiler, diktatorer, etc. Först känns det som om vad de gör är bra, och personligheten de skapar som tar credit för alla dödsfall, får till och med en cultföljande. Men som vanligt så är det inte riktigt så enkelt som man kan tro, vad som är rätt och fel, och vad man ska göra för att se till att ingen får reda på vem som står bakom allt som händer.

Personligen ÄLSKADE jag filmen. Verkligen älskade den. Tyckte den var sjukt spännande och satt klistrad vid skärmen hela tiden. Jag tyckte skådespelarna var bra, handlingen var bra, karaktärerna bra, och egentligen har jag inte mycket negativt att säga om den alls.

Dock är det ju som står ovan också så att jag inte har något att jämföra den med, vad jag förstått är det väldigt många som ogillar den pga att den tydligen är väldigt olik originalet. Den fick mig dock att vilja se serien, så jag kommer utan tvekan att börja kolla på den så fort jag får tillfälle. Efter det kanske jag har en annan åsikt, det vet jag inte.

Av mig får den i alla fall 8/10 i betyg.


"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

Annons:
Honestyisdead
2017-10-03 14:12
#1

Jag kände inte till något om den alls. Och jag tyckte den var dålig ;) Seg.

Calcifer
2017-10-03 14:16
#2

#1 Alla är vi olika. :P


"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

Hoseok
2017-10-03 14:25
#3

Har både läst mangan och animen. Filmen är HEMSK. Jag försökte verkligen kolla på den och tänka att det är en adaption, att de försökte göra sin egna sak, men man undrar ju vilka de ville att filmen skulle rikta sig till med tanke på att de bara totalt ignorerade saker från mangan som är superviktiga. Filmen kan ju inte riktats till folk som är fan av mangan, för filmen är i vissa aspekter rent utav Respektlös mot hur mangan lagt upp karaktärerna och reglerna för death noten.

Med det sagt: Kan väl förstå att man tycker om filmen om man aldrig läst mangan eller sett animen. Men, se animen, det är SÅ värt att se den.

Honestyisdead
2017-10-03 14:26
#4

Absolut :)

Jag hade nog gett 3/10.

Calcifer
2017-10-03 14:30
#5

#3 Nä jag har förstått att det är väldigt många som tycker som du. Något som är intressant dock är att de som skapade animen (eller om det var mangan, jag kommer inte ihåg) stöttar filmen och tyckte de gjorde ett bra jobb.

Jag skulle gissa på att det är en film som är bäst att se om man inte redan var ett superfan av animen/mangan eller om man verkligen kan inom sig 100% låta bli att jämföra dem för fem öre.


"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

vendelay
2017-10-03 14:35
#6

Jag har inte sett/läst Death Note innan och jag gillade filmen. Jag gillade inte skådespelarna, tyckte de var otroligt dåliga faktiskt, men jag gillar historian och effekterna och sånt.

Var snäll mot alla - bli vegan ❤

Annons:
Hoseok
2017-10-03 14:36
#7

#5 Ja, man kan ju börja med att se filmen, sen se animen, sen läsa mangan. Jag tycker animen är bättre än mangan. Dom slutar väldigt annorlunda. Gillar animens slut bättre.

Calcifer
2017-10-03 14:49
#8

#6 Historien är sjukt fascinerande.

#7 Spoila inget! Då blir du bannad på livstid från sajten. xD

Jag ska nämligen börja kolla på animen så fort jag sett klart filmen jag kollar på nu. Mangan ska jag försöka få tag i att läsa sen framöver också.


"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

Calcifer
2017-10-03 14:50
#9

Förresten, nåt som är intressant.

Vad skulle NI göra om ni fick en Death Note? Alltså, på riktigt, boken som presenterad i filmen eller animen eller whatever. Hur skulle ni använda den? Skulle ni ens använda den?


"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

Hoseok
2017-10-03 14:52
#10

#8 Vad tror du om mig? ;) Spoilers är det värsta jag vet, haha. Därför jag inte skrev mer än att sluten är annorlunda.

Hoseok
2017-10-03 14:54
#11

#9 Jag skulle antagligen balla ur totalt på grund utav makten och döda alla jag ogillade, både personligt och t.ex. politiker. Så jag hade varit en vidrig person att lägga en death note i händerna på.. 😭

Calcifer
2017-10-03 14:54
#12

#10 Nej då, jag förstod nog det, det var lite skämtsamt skrivet. :P


"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

vendelay
2017-10-03 20:07
#13

Jag ÖNSKAR att jag hade kunnat hantera Death Note och döda alla som är onda men ärligt talat skulle jag nog må för dåligt och inte kunna leva med det 😟

Var snäll mot alla - bli vegan ❤

Annons:
Calcifer
2017-10-04 18:18
#14

#13 Jag tror jag först skulle tänkt typ, jag tar ut alla diktatorer. Typ om jag levt på Hitlers tid hade han varit död på en gång. Men sen tror jag man hamnar i dilemmat, tar man boken själv eller ger den till någon annan som kanske använder den till att döda folk som inte förtjänar döden? Osv.


"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

Hoseok
2017-10-04 19:18
#15

Diskuterade med en kompis idag angående just det där "Vad skulle du gjort?"

Han sa det att även fast man skulle vilja döda vissa (Typ vissa diktatorer), så måste man ju tänka på vad följderna blir. Säg att du dödar en diktator, vad händer då? Mår landet som diktatorn styr över verkligen bättre för det, eller kommer det snarare bara bli värre?

Såna saker tycker jag är rätt intressant, och det är ju lite det original Death Note handlar om också. Följderna av att utföra dåden.

Calcifer
2017-10-05 00:00
#16

Alltså det är väl egentligen det som är problemet. Visst kan jag låta bli att använda boken och se till att den hamnar hos någon annan. Men tänk om de bara dödar folk på random för skojs skull?? JAG vet ju inte vart den hamnar liksom. Så det blir ett dilemma i sig självt.

Klart jag nu, när jag vet att det inte är på riktigt, kan tänka haha jag skulle skriva dessa personers namn i boken. Men OM det är på riktigt blir det en heelt annan sak. Såklart.


"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

[RC1393]
2017-10-21 15:26
#17

Jag tyckte att den var varken extremt dålig eller extremt bra. Det var saker jag tyckt de gjort bra, annat som var helt värdelöst och i slutändan blev det bara en film man glömmer i brådrasket. Vad jag tyckte var mest förvirrat var att jag tyckte att de någonstans mot slutet av filmen tycktes de tappa den röda tråden och slängde in (ganska så viktiga) karaktärsdrag för att kunna sluta som de ville. "Äh, vem bryr sig ändå", ungefär. För mig kändes det taget helt ur det blå, men det var å andra sidan mer likt mangan/animen men saknade förankring i filmens karaktärer tyckte jag.

Calcifer
2017-10-21 15:49
#18

Jag har nu sett animen och de två japanska filmer som kom ut för x antal år sedan. Visst, i jämförelse med dem är ju filmen absolut inte ens med på samma skala. Men om jag ser det som två helt skilda saker så står jag fast vid att jag ändå gillade amerikanska versionen.


"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

Upp till toppen
Annons: