Annons:
Etikettövrigt
Läst 1382 ggr
Calcifer
11/15/17, 5:27 PM

Chockande skräckfilmer.

Vad tycker ni om skräckfilmer som är gjorda på ett vis för att verkligen speciellt "chocka" publiken? Tänker på t:ex The Human Centipede och A Serbian Film och liknande. Bu eller bä?

Personligen tycker jag när det blir för mycket, att det inte går att ta på allvar. Jag blir inte chockad längre eller störd, utan känner mest som om 10 personer satte sig i ett rum, skrev ner allt de tyckte var "disturbing" för publiken, och valde sen att inte ta bort nåt utan inkludera allt. Då blir det för mig bara overkill och jag bryr mig inte särskilt mycket. Så The Human Centipede och enda åsikten jag hade var väl typ hahaha doktorn är söt! A Serbian Film kände jag mest, jaha, ok, för. Inte för att jag gillar det jag ser, men bara för att de försöker för mycket för att få en att känna sig äcklad eller obekväm att jag inte kan ta det på allvar.


"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

Annons:
Zadeira
11/15/17, 5:52 PM
#1

Det som roar mig mest med såna filmer är  att det faktiskt finns de som gör skräckisar som inte är så himla "mainstream" och ska följa samma mall som alla andra skräckisar. Att det faktiskt finns filmer som inte är speciellt rumsrena om man kan säga så. Jag tycker om att se såna filmer för att de ofta har nån slags genomtänkt (men skruvad) story eller tanke bakom.

Sen är jag alltid så himla road av folks reaktioner. Typ "det värsta som gjorts", "publiken svimmade på visningen", "jag spydde när jag såg den". Var gång det kommer något nytt som ska vara sådär fruktansvärt chockande och jag läser om dem hoppas jag det kommer vara något nytt, men jag blir alltid så förvånad över att folk är så känsliga. Ja visst är det inte normala filmer och ofta har de en sjuk underton, men så himla förvånande och chockerande har det aldrig varit för mig.

Jag minns den första chock-skräckisen jag såg, som nog är den enda filmen som verkligen påverkat mig sjukt negativt länge efter jag sett den. Det är August Underground. Jag mådde så jävla dåligt över mänskligheten flera veckor efteråt. Det var en så jävla skitig, sunkig, vidrig och eländig film att jag faktiskt mådde lite illa och kände att jag kanske borde låtit bli. Den satte sen ribban för alla såna filmer för mig, och det enda jag sett som fått mig att må likadant igen är tyvärr klipp från verkligheten.

De filmer du nämner #1 tyckte jag var ganska bra, men definitivt inte så att jag blev chockad eller mer äcklad än vanliga skräckisar. The Human Centipede 2 var dock riktigt bra, men både ettan och trean var lite komiska.

Calcifer
11/15/17, 5:55 PM
#2

#1 Jag har inte sett filmen du nämner, men lägger definitivt till den i min watchlist. Jag ser gärna sånt som tänjer på gränserna, men alldeles för ofta tycker jag de tar i för mycket. På den nivå att jag inte riktigt kan ta dem på allvar liksom. Istället för att bli rädd eller störd så känner jag 100% detta är bara en film och fjanteri.

Tvåan tyckte jag också var lika dålig som trean, ettan gillade jag för att doktorn var så jäkla "söt" på nåt vis, haha! (Kanske säger lite om hur min hjärna fungerar…)


"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

Zadeira
11/15/17, 6:01 PM
#3

#2 Det ska finnas flera August Underground, det är dock ettan jag sett som jag mådde illa av. Vet inte om du vet vad den handlar om, men den kändes till skillnad från många såna filmer så jävla realistiskt. Som att "det där skulle kunna hända i vilken amerikansk småstad som helst just nu". Tror dock det var 12 år sedan jag såg den, så vet faktiskt inte hur jag hade reagerat om jag såg den idag. Undviker det dock för jag pallar liksom inte riskera att återuppleva de känslorna jag hade då.

Jag förstår precis hur du menar med söt. Han var på nåt sätt charmig liksom.

Calcifer
11/15/17, 6:17 PM
#4

#3 Du får gärna länka IMDB sida till rätt film, den du menar, så jag inte hamnar fel. För nu vill jag definitivt se den.


"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

Zadeira
11/15/17, 6:53 PM
Calcifer
11/16/17, 6:54 PM
#6

Tack, då ska jag kolla upp den någon dag!

Har du sett Cannibal Holocaust förresten? Det är ju också en sån där chockerande film typ.


"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

Annons:
Zadeira
11/16/17, 8:26 PM
#7

#6 Ja, den har jag sett men tyckte inte den var så bra faktiskt.

Vad har du mer sett för såna där filmer som ska vara lite chockerande? Jag tycker det är så svårt att veta vilka filmer som klassas till de lite extremare eftersom jag själv sällan upplever dem så.

Jag kom på en som jag faktiskt inte ens såg klart, och det var den japanska typ tortys-sex filmen Grotesqe. Vidrig. Har man dessutom varit utsatt för sexuella övergrepp gick det inte att se klart den.

Calcifer
11/17/17, 3:30 AM
#8

#7 Nej jag tyckte inte heller den var särskilt bra.

Den  har jag sett, tyckte inte den var särskilt skrämmande eller chockerande alls.

I Spit on Your Grave är väl en sån som brukar räknas till chockerande filmer. Inside, Martyrs också - originalen alltså. The Green Inferno har jag sett på såna listor. Det är några jag kommer på så här på rak arm.


"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

Zadeira
11/17/17, 2:44 PM
#9

Jag såg remaken av Martyrs för bara någon dag sedan (visste inte ens att de gjort en remake fören för typ en månad sen). Den var sämre än originalet, men ofta är remaker ju det eller i alla fall väldigt annorlunda mot originalen.

Calcifer
11/17/17, 8:59 PM
#10

Jag håller med. Om jag kommer på några filmer så nämner jag det.


"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

Zadeira
11/18/17, 11:45 AM
#11

Nu kom jag på några fler som brukar finnas med på såna listor. Salo, or the 120 days of Sodom, Men behind the sun, Guniea pig (sex olika filmer om jag inte minns fel) och Irreversible.

[Devya]
1/8/18, 11:52 AM
#12

Med tanke på att det faktiskt finns sjuka människor som de man ser i "A Serbian Film" så vet jag inte riktigt om man bara kan skratta bort det sådär lätt.

Överdrivet? Inte för de människor som lever på det där viset men känns säkert överdrivet för de som inte alls hade en aning om att just den där mörka världen faktiskt existerar.

Se bara intervjun Dr Phil hade med en kvinna som blev såld som bebis till en man med mycket makt och som började begå övergrepp på henne innan hon ens kunde prata. Inte bara han, utan också en massa  andra typer (advokater, psykologer, läkare, poliser, politiker) i hans omkrets var och är fortfarande inblandade. Kan ju tillägga att i det fallet handlade det också om bland annat nyfödda bebisar.

Med det i åtanke så får verkligen "A Serbian Film" mig att må jättedålig.

Calcifer
1/8/18, 12:39 PM
#13

#12 Det äcklar mig i verkligheten men jag kan göra stor skillnad på film och verklighet, även om en film kan innefatta sånt som sker i verkligheten. Annars skulle vi tvingas må fruktansvärt av i princip allt som inte är romantiska komedier. Actionfilmer, thrillers, skräck, drama - de kan alla innehålla fruktansvärda element som förekommer i verkligheten även om det kanske inte är på ett så brutalt sätt som i t:ex filmer som A Serbian Film. Men likväl saker som sker i verkligheten och som är fruktansvärda.


"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

Annons:
[Devya]
1/11/18, 2:48 PM
#14

#13 Visst kan även jag se att det där bara var en film men det gör inte det mindre äckligt.

A Serbian Film får mig att må sämre nu idag då jag vet att vissa av de saker jag såg där händer i verkligheten. Då jag såg den för många år sedan trodde jag att det var bara påhitt så jag reagerade mest genom att bli äcklad och spola framåt.

Efter att jag såg den här intervjun blev jag mer illa berörd av A Serbian Film. Jag såg hela intervjun och det finns mer chockerande saker som kvinnan berättar om som inte kommer fram i det där korta klippet.  Det handlade då om nyfödda bebisar.

[https://www.drphil.com/videos/woman-claims-parents-sold-her-to-an-international-sex-trafficking-organization-at-birth/

](https://www.drphil.com/videos/woman-claims-parents-sold-her-to-an-international-sex-trafficking-organization-at-birth/)

Calcifer
1/11/18, 7:53 PM
#15

#14 Och actionfilmen Taken tar upp människohandel. Det gör även mer än ett avsnitt av Criminal Minds, där de även visar döda barn, och i CSI finns det ett avsnitt med ett dött spädbarn. Som sagt så finns det överallt inom media egentligen, dessa mörka teman som kanske är överdrivet i vad de nu är representerade av, men verkliga scenarion oavsett.


"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

Upp till toppen
Annons: