Läst 1903 ggr
Zadeira
11/25/17, 4:23 PM

Baskin -filmrecension

Baskin är en turkisk skräckfilm som handlar om ett gäng poliser som kallas  till ett uppdrag, som visar sig bli allt annat än de tänkt sig.

Väl på plats i en nergången, övergiven och sunkig byggnad från det ottomanska riket stöter de på en mardrömslik situation som närmast kan kallas Helvetet. En sekt håller till i den gamla byggnaden och när poliserna snubblar på dem hamnar de genast i en situation som de inte kan ta sig ur.

Sekten består av skrämmande vanställda människovarelser som krälar runt i smuts och äckel, medan de äter på människokroppar och har orgier. Ledaren är en liten underlig figur som genast vill att poliserna ska bli en av dem och därmed torterar och plågar dem för att se om de har vad som behövs.

Filmen bygger mer på mardrömslik logik än riktig handling, även om handlingen finns där. Man får se drömlika sekvenser som man inte riktigt förstår vad de betyder, samtidigt som man får följa en handling som driver filmen framåt och mer och mer mot det helvetiska mörket i sista delen av filmen. Den drar tankarna till någon slags turkisk "Hellraiser".

Jag blev positivt överraskad när jag såg Baskin. Första halvan kändes enligt mig lite "luddig" och det var inte lätt att förstå vad som var dröm, på riktigt eller hur saker hängde ihop med varandra. Desto längre in i filmen man kom blev man mer och mer engagerad och man kunde koppla ihop saker. Filmen  utvecklade det sig till en riktigt mörk, blodig, smutsig, äcklig film där det inte kändes som om de höll igen på äckel-faktorn.

Jag tror det är en film som man antingen tycker väldigt mycket om eller inte alls eftersom den inte var helt lätt att förstå meningen med. Men gillar man blod och äckel ska man definitivt se den. Själv blev jag väldigt förtjust i den.

Calcifer
11/26/17, 3:35 PM
#1

Jag har inget problem med blod och sånt, men ser oftast inte poängen med filmer som mest känns som om de är ute efter att chocka en, som jag tror jag nämnt i några andra trådar. Är ingen film jag ville se, men läste handlingen på wikipedia och kände att jag gjorde rätt som inte såg den, tror inte jag hade blivit imponerad. Inte riktigt min typ av film liksom.

"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

Zadeira
11/26/17, 7:15 PM
#2

Jag tyckte inte den var mycket chockerande och vet inte ens om det var meningen med den. Däremot gillade jag att den kändes som den hade lite djup för en gångs skull, det var inte sådär självklart lätt att hänga med i handlingen (som faktiskt fanns där trots allt) utan att man liksom kan se den igen och förmodligen förstå ännu mer. Att den var lite sådär drömlik gillade jag.

[moizoro]
6/18/18, 1:32 PM
#3