Skräckfilm iFokus

Skräckfilm

Etikettamerikansk-skräckfilm
Läst 1036 ggr
Calcifer
2019-09-14 16:21
3

IT Chapter Two

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

IT Chapter Two (eller Det Kapitel 2) är en skräckfilm från 2019. Det är den andra och avslutande delen i den nya adaptionen av Stephen King's bok med samma namn.

Välkomna att diskutera om ni sett den, om ni vill se den, etc. 

OBS spoilers FÅR förekomma!

"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

Calcifer
2019-09-14 16:24
0

Jag såg denna igår äntligen, och jag blev verkligen imponerad. Jag älskar boken, jag älskar miniserien, men del 1 och denna är ändå fruktansvärt bra enligt mig. Bill Skarsgård gör verkligen Pennywise perfekt, dessutom gillar jag att han gör en helt egen version och inte har tagit något från miniserien. 

Var väldigt nöjd med alla skådisar de valt som de vuxna "losers", och tyckte den följde boken riktigt bra. Sen att den naturligtvis inte inkluderar allt är ju inte så konstigt då boken är över 1000 sidor lång. Gillade skarpt att de tog med den brutala scenen från början av boken, som handlar om homofobi. Tycker det var en viktig scen, på nåt sätt.

Någon mer som sett den?

Herveaux
2019-09-14 17:25
0

Jag är lat och kopierar in vad jag skrev på Film iFokus:

Som väntat tyckte jag del 1 var bättre, men det är samma sak med boken.
Det barnen upplever är obehagligare även om dom vridit upp skräckfaktorn i del 2.
Något oväntat var hur mycket jag skrattade åt del 2, alltså hur mycket humor som var med. Skrattade inte åt filmen utan med karaktärerna. Beep, beep Richie. ❤️

Överlag tyckte jag storyn var bättre i del 1, men det var scener i del 2 som drog hårdare i både smilbanden och hjärtetrådarna. 🤗
Det kändes inte som att filmen var närmare 3 timmar, tyckte tiden rullade på bra.
Jag kommer absolut se om den här många gånger. 

Tillägg: Håller med dig #1 om scenen med Adrian och hans partner, den scenen var en av få våldsscener av alla jag sett på film som gjorde mig obekväm på riktigt och var nästan svår att titta på.🤢

// Harley

Calcifer
2019-09-14 18:30
0

#2 Jag håller nog med, tyckte del 1 var starkare men allt som allt har jag respekt för båda filmerna. Kommer förmodligen se om del 2 igen längre fram och då kan jag studera den närmare. Men är nöjd, även om sista biten kändes mer som action än skräck. En del scener var definitivt väldigt obehagliga, och för mig hänger det nog mycket ihop med att jag tycker Bill Skarsgård är så sjukt läskig som sig själv, när han bara härmar Pennywise. Så gillade att man fick mer av bara clown-personligheten och att man lät Skarsgård vara lite mer läskig bara av hur han pratar, och leendet, etc. Starkaste scenen i första delen är för mig när han träffar Georgie i början, just för att där är han bara sig själv som clown.

Och ja, jag gillade att de inkluderade den scenen även om den såklart är väldigt svår att kolla på. Mycket för att den verkligen understryker hur åt helsike det gått för Derry mycket bara pga att IT befinner sig där.

Älskade verkligen även R+E hinten, även om den såklart var sorglig också.

Herveaux
2019-09-14 18:53
0

#3 Håller med, Bill Skarsgård som Pennywise är bara…klockren. ❤️🎈❤️
Tycker han får fram så många olika uttryck fast han är begravd under proteser och smink, hur han går från att vara 'charmerande' (nåja…) för att locka till sig sina offer för att sen switcha över till dreglande monster-mode.

// Harley

Calcifer
2019-09-14 19:26
0

#4 Ja jag gillar att han gör Pennywise både läskig men också barnslig. Det var ju en stor anledning till varför It gillade clownen mest som form, för att han på nåt sätt kunde relatera till barnen. Och nog för att jag skulle springa långt bort som satan om jag såg honom även i hans "gulligare" scener, så kan jag även förstå hur han lyckas lura barn till sig på det sättet.

My5665
2019-09-16 19:04
0

Jag har redan sett den på bio och längtar tills den komer ut som dvd eller på netflix. Jag tycker att del 2 var bra och ganska obehaglig. det jag tyckte var bäst att då och då hade dom små snuttar i filmen där dom var barn. Tyckte alla spelade jättebra i filmen.

Zadeira
2019-10-06 16:48
0

Har äntligen fått tummen ur och sett IT chapter II igår. Det är inte alls såhär jag mindes del 2 överhuvudtaget så jag satt satt och funderade på vad det var jag inte tyckte stämde men kom inte fram till något egentligen mer än att jag önskar jag hade tid och ork att se om den första och läsa den igen.

Tyckte för övrigt tyvärr denna var rätt komisk, var många gånger då jag önskade jag hade blivit rädd men istället bara tyckte det såg löjligt ut.