Found Footage
Jag älskar found footage, och tack vare en reddit sajt så hittade jag en hel drös av dem jag aldrig ens hört talas om. Oavsett om man sett den eller ej så har väl de flesta hört talas om typ Paranormal Activity typ. Men de jag hittat och sett nyligen var gömda diamanter, för en del av dem var sjukt bra! Men så blir jag också fånigt rädd av just found footage, haha!
De jag sett och gillade:
Butterfly Kisses
Horror in the High Desert
Horror in the High Desert 2: Minerva
Savageland
Final Prayer/The Borderlands
Howard's Mill
The Bay
The Lost Footage of Leah Sullivan
The Andy Baker Tape
De jag hade sett förut men såg om:
The Tunnel
Willow Creek
Lake Mungo
The Blackwell Ghost
Den enda jag såg som jag skrattade åt för den var så dålig:
The Wendigo
De jag ska se så fort jag ids:
Spiral Drive
Rorchach
The Blackwell Ghost 2-8
Så tänkte jag se om Alien Abduction och Host också.
En hel del av dem går att se gratis på youtube. En del är mer i mockumentary stil, men enligt mig var de alla sevärda. Någon enorm budget har de ju inte och inte en massa kända skådisar. Vissa är mindre bra gjorda än andra, vissa är skådisarna mindre bra än i andra, men återigen - sevärda. Och de flesta är dessutom inte ens 1,5 timme lång, så man slösar inte allt för mycket tid om man ser dem och inte gillar dem.
En del av dem är lite äldre, men en hel del av dem kom ut under pandemin eller åtminstone så påbörjades de då. Jag är åtminstone nöjd med dem. Kanske någon annan också gillar found footage och har lust att kika in på några av dem.
:)
"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"
Found footage är en genre som jag också tenderar att gilla. Några av dem jag minns just nu som föll mig i smaken:
- The last broadcast
- The blair witch project - Ett "måste ses" om man gillar genren. Skaparna trollade bra med en liten budget o även om det var lite "over the top" med jump scares (såna lite billiga trick när spänningen inte riktigt räcker fram) så landade den bra.
- REC (spansk)
- Paranormal activity (Bara den första, uppföljarna kändes mest som upprepningar.)
- Cloverfield
- Trollhunter (norsk)
- V/H/S
- Willow creek
- Devil's pass
- Unfriended
- As above, so below
- Host
För övrigt vill jag tacka för tipsen, runt hälften av dem du nämner är också helt okända för mig 🙂.
PS. The Wendigo 🤣.
- Redigerat 2024-09-29 17:11 av 19sextio7